Assistent – arbeta med administrativt stöd mot hela Finansdepartementet

Assistent – arbeta med administrativt stöd mot hela Finansdepartementet

Arbetsbeskrivning

Sekretariatet för verksamhetsstyrning, Rätts- och stabsavdelningen, Finansdepartementet

Vill du bidra med administrativt stöd i en omväxlande roll på Finansdepartementet? Är du samhällsintresserad och serviceinriktad med en bred administrativ erfarenhet? Då kan vi erbjuda dig ett stimulerande arbete i en händelserik arbetsmiljö som ställer höga krav på flexibilitet.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, bostäder och samhällsplanering samt konsumentlagstiftning. Finansdepartementet är indelat i åtta avdelningar med olika ansvars- och verksamhetsområden.

Sekretariatet för verksamhetsstyrning som är en del av Rätts- och stabsavdelningen ansvarar för vissa personalfrågor, verksamhetsplanering, budgetsamordning, administrativt stöd till den politiska ledningen samt ekonomi- och it-administration. Vi söker en assistent till sekretariatet för verksamhetsstyrning där din huvudsakliga arbetsuppgift är att stödja departementets avdelningar med administrativt stöd där behov uppstår.

Den huvudsakliga arbetsuppgiften kommer att vara att stödja departementets avdelningar och staber med administrativt stöd där behov uppstår. Rollens funktion är att fungera som ersättare vid vakanser, sjukdomar eller dylikt för enhet- och avdelningsassistenter samt den politiska ledningens assistenter. Detta innefattar flertalet olika arbetsuppgifter, bl.a. administrativt stöd i lagstiftningsprocessen, chefsstöd, ekonomiadministration samt stöd vid mötes- och resehantering. Då ansvarsområdena är relativt breda kommer upplärning och vidareutbildning att vara ett stående inslag i rollen.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har erfarenhet från arbete i en serviceinriktad och bred administrativ roll med arbetsuppgifter som vi bedömer relevanta utifrån Regeringskansliets verksamhet och tjänsten. Vi ser gärna att du har erfarenhet av en administrativ roll där arbetsuppgifterna regelbundet varierar och där du haft många kontaktytor gentemot andra kollegor och enheter. Din utbildningsbakgrund är 3-årig gymnasieutbildning. Vi ser dock gärna att du läst ytterligare utbildningar eller kurser som vi bedömer relevant för tjänsten. Du har god IT-vana och hög IT-mognad gärna med ett utvecklingsinriktat förhållningsätt till digitala verktyg. Arbete i politiskt styrd organisation eller inom statsförvaltning samt erfarenhet från arbete i Regeringskansliet är meriterande. För tjänsten krävs vidare att du har mycket goda kunskaper i tal och skrift på både svenska och samt goda kunskaper i engelska i tal och skrift.  

Dina egenskaper
Du trivs i en omväxlande roll och vi ställer höga krav på flexibilitet och förmåga att anpassa dig till ändrade förutsättningar. Du serviceinriktad och har intresse för att leverera lösningar. I rollen som assistent är du van att arbeta självgående och strukturerat, du tar ansvar för och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är lugn och stabil i stressiga situationer och trivs med att tidvis arbeta i högt tempo. Det är en självklarhet för dig att samarbeta med dina kollegor på ett lyhört och smidigt. Arbetsuppgifterna ställer och krav på ett gott omdöme i avvägningar och prioriteringar.

Övrigt
Tillträde snarast. Tillsvidareanställning som inleds med provanställning på 6 månader.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Eric Ramstedt på 08 405 40 78. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elin Sundqvist på 08-405 92 14 eller HR 3 på Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Fackliga kontaktpersoner är Simon Danielsson Saco eller Lotta Nordqvist ST. Du når dem via Regeringskansliets växel. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 13 augusti (förlängd ansökningstid). 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, upphandling, kommuner och regioner samt konsumentlagstiftning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 juni 2023
  • Ansök senast: 13 augusti 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


16 maj 2024