Assistent till Ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något.

Arbetsmarknadsförvaltningen arbetar med frågor som rör arbetsmarknad, flykting/mångfald, försörjningsstöd och vuxenutbildning.

Läs gärna mer om Helsingborgs stad och arbetsmarknadsförvaltningen på helsingborg.se

ARBETSUPPGIFTER
Sedan den 1 januari 2017 har vi en ny organisation med fyra verksamhetsområden; Arbetsmarknad, Ekonomiskt bistånd, Vuxenutbildning och Support.

Tjänsten är aktuell inom ekonomiskt bistånd där vi är runt 90 assistenter och socialsekreterare som arbetar tillsammans kring invånares behov av ekonomiskt bistånd.

Som assistent är dina huvudsakliga arbetsuppgifter :
- handläggning av försörjningsstöd
- administrativt arbete runt försörjningsstödet såsom beräkningar, kontroller, utbetalningar m.m
- klientkontakter

Arbetet sker i samarbete med socialsekreterare.
Vi är i en spännande fas där vi kommer att utveckla handläggningen av ekonomiskt bistånd. Bland annat inför vi en möjlighet för våra invånare att ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt.

KVALIFIKATIONER
- Lämplig gymnasieutbildning
- Ekonomiskt sinne
- Minst 2 års aktuell erfarenhet av liknande arbetsuppgifter samt klient/kundkontakt, gärna i ett socialt arbete
- God kännedom om andra myndigheter och samhället i stort
- Goda datakunskaper
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift

Som person vill vi att du:
- kan se individen utifrån ett helhetsperspektiv
- är strukturerad och noggrann
- har en god social kompetens och samarbetsförmåga
- har ett gott bemötande med en positiv inställning

Stor vikt lägg vid den personliga lämpligheten.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-10 10 29.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Lena Persson
042-10 65 78
Enhetschef Ingrid Olin-Månsson
042- 10 75 40
Servicesamordnare Pia Nielsen
042-10 57 73
Enhetschef Nidal Khalil
042-10 74 61
Enhetschef Edit Szinte
042 - 10 74 56
Enhetschef Mari Nidesjö
042-10 62 94
Samordnare Ylva Andersson
042-10 70 34
Samordnare Karin Svensson

Avdelningschef HR Kommunikation Annette Birr
042-10 39 28
Enhetschef Anette Frii
042- 10 78 69

Sammanfattning

Besöksadress

Kontaktcenter Stortorget 17 Helsingborg
None

Postadress

.
Helsingborg, 25189

Liknande jobb

Ekonomiadministratör

23 augusti 2010

REKR:UPPDRAG - Ekonomiassistent

23 augusti 2010

Ekonomiassistent vid behov

23 augusti 2010