Avdelningschef för statsbidrag

Avdelningschef för statsbidrag

Arbetsbeskrivning

På Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor är ungas villkor och civilsamhällets förutsättningar i fokus. Här växer kunskap fram som beslutsfattare använder när de prioriterar insatser för unga och för civilsamhället. Vi sprider kunskapen i mötet med människor, på såväl nationell som europeisk nivå. Vi fördelar också statsbidrag som ger små och stora organisationer möjlighet att växa och utvecklas. Internationella bidrag ger unga möjlighet att arbeta som volontär, studera eller praktisera i ett annat europeiskt land.

Vi är en av Sveriges hbtq-strategiska myndigheter och arbetar aktivt med jämställdhetsintegrering. Vi har ett normkritiskt perspektiv och bedriver ett arbete för att motverka diskriminering bland unga.



ARBETSUPPGIFTER
Som avdelningschef för statsbidrag ansvarar du för MUCF:s arbete med att fördela statsbidrag (både organisations-, projekt- och verksamhetsbidrag) till civila samhället, kommuner och samordningsförbund. MUCF fördelar statsbidrag på uppdrag från regeringen. Statsbidragen styrs av förordningar.

Du ansvarar för att hanteringen av statsbidragen sker effektivt och med hög kvalitet. Du har budget-, personal- och verksamhetsansvar samt arbetsmiljöansvar för avdelningen. Du ansvarar för verksamhetsplanering, verksamhetsuppföljning och bidrar i arbetet med budgetunderlag och årsredovisning. Du har också det övergripande ansvaret för kommunikationen på enheten. En viktig del av uppdraget är att utveckla vår omvärldsbevakning och att skapa samordning och nätverk, såväl med andra myndigheter och organisationer som internt på myndigheten. Du leder utvecklingsarbetet för bidragsgivningen i dialog med representanter för civilsamhällesorganisationer.

Du kvalitetssäkrar avdelningens arbetsprocesser och beslut och ger kvalificerat stöd i de överklagandeprocesser som avdelningen hanterar.
Du har ett femtontal medarbetare, ingår i MUCF:s ledningsgrupp och rapporterar direkt till generaldirektören.

KVALIFIKATIONER
Du har akademisk examen. Vi ser gärna att du har en juristexamen, civilekonomexamen, en utbildning med samhällsvetenskaplig inriktning eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.

Du har lång och bred erfarenhet av myndighetsutövning. Du är insatt i förvaltningsjuridik och har mångårig erfarenhet av ärendehantering. Du är van att fatta självständiga beslut och att kunna förklara dessa både internt och externt. Då statsbidragen i perioder diskuteras medialt behöver du vara trygg i att möta media. Anställningen kräver mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och i skrift på svenska och engelska. För att klara uppdraget framgångsrikt krävs dokumenterad god chefserfarenhet med självständigt personalansvar under minst ett par år.

Vi lägger stor vikt vid att våra chefer har de ledaregenskaper som
krävs för att framgångsrikt leda sin avdelning som till stor del består av nyrekryterade medarbetare. Du är en närvarande chef som arbetar med att skapa förutsättningar för medarbetaren att utvecklas genom att ta tillvara deras kunskaper och kreativitet. Du är strukturerad och sätter upp mål för verksamheten, kan prioritera, skapa delaktighet och driver arbetet framåt. Du är bra på att bygga relationer och skapa nätverk, har lätt att anpassa dig till nya och ibland snabba uppdrag.

Erfarenhet av arbete på domstol är meriterande. Vi ser gärna att du också har erfarenhet av engagemang inom föreningslivet.

ÖVRIGT
MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef och vik GD Eva Theisz
08-566 219 00
Avdelningschef Lotta Persson
08-566 219 00
HR Ansvarig Therese Branevig
08-566 219 84
Maria Nyman
08-566 219 00
HR-ansvarig Therese Branevig
08-566 219 00

Sammanfattning

Besöksadress

Medborgarplatsen 3, plan 11 Stockholm
None

Postadress

Medborgarplatsen 3
Stockholm, 11894

Liknande jobb


16 maj 2024

Myndighetschef

15 maj 2024

Site Manager

Site Manager

14 maj 2024

enhetschef till Medborgarskolan

enhetschef till Medborgarskolan

14 maj 2024