Avtalscontroller till Ledningsstöd i Stockholm

Avtalscontroller till Ledningsstöd i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Vi söker en avtalscontroller som kommer ansvara för avtalsförvaltningen inom löneområdet.

Totalt är vi drygt 400 medarbetare inom division myndighetsservice som arbetar med service mot andra statliga myndigheter. På vår enhet, Systemförvaltning & processer, är vi i dagsläget elva medarbetare och anledningen till att vi rekryterar är att vi ersätter en av våra medarbetare som går i pension till våren 2023. Tanken är att du i början av din anställning ska kunna få kompetensutbyte. 

Tjänsten ligger inom ramen för avdelningen Ledningsstöd som har verksamhet i Östersund, Gävle, Stockholm och Norrköping.

Avdelningen för Ledningsstöd har verksamhetsansvar för:


• Samordning och planering för anslutning av nya kundmyndigheter till våra tjänsteområden.
• Förvaltning av divisionens verksamhetssystem.
• Divisionens utvecklingsarbete.
• Processarbetet inom divisionen.

Statens servicecenters verksamhet och tjänster utförs till stor del i verksamhetssystem upphandlade via privata leverantörer genom licensavtal, tjänsteavtal och konsultavtal. Division Myndighetsservice ansvarar för avtalsförvaltningen kopplad till divisionens tjänsteleveranser inom områdena lön, ekonomi och e-handel.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:


• Ansvarig för avtalsförvaltningen inom löneområdet.
• Utveckla och sammanställa nyckeltal för uppföljning
• Kontaktyta mot leverantörer
• Sprida kunskap internt om avtal
• Medverka i arbetet med framtagande av nya leverantörsavtal tillsammans med andra interna myndighetsfunktioner
• Bidra i hantering av avtalstvister och oklarheter kopplade till avtal.
• Medverka i arbetet med att utforma, renodla och implementera ett divisionsgemensamt arbetssätt gällande avtalsförvaltning under hela avtalets livstid, från upphandling till utvärdering inför förnyad upphandling eller avveckling.
• Utformning av verktyg och ett metodstöd för kontinuerlig uppföljning av leverans, intern administration och dokumentation av avtal.
• Du förväntas i din rådgivningsroll kunna agera på ett affärsstrategiskt sätt inom ramen för divisionens leverantörsrelationer.
• Du kommer medverka i budgetarbetet, den ekonomiska uppföljningen och prognosarbetet för aktuella avtal inom löne/förvaltningsobjekten.
• Du kommer att ha många kontakter med övriga delar av myndigheten, främst mot IT-, rätts-, säkerhet och inköpsavdelningen.
• Kontakter med leverantörer och andra myndigheter är också vanligt förekommande. Mot bakgrund av myndighetens uppdrag är frågorna ofta utmanande och komplexa, samt ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Akademisk examen inom ekonomi, juridik eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Dokumenterad kompetens av avtalsuppföljning och utformande av avtal och goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU).

Meriterande


• Erfarenhet av arbete med IT-avtal, outsourcing, informationssäkerhetsfrågor.
• Erfarenhet av avtalstolkning
• Erfarenhet av förhandling med leverantörer och leverantörsstyrning
• Erfarenhet och förståelse för såväl förvaltning som projektarbete
• Erfarenhet att koordinera/facilitera kravfångstarbete inför en kommande upphandling
• Kunskap/erfarenhet av personal/lönesystem, ex. POL, Heroma, Primula, Palasso
• Erfarenhet från statlig verksamhet och förståelse för det statliga regelverket.

Förmågor


• God analytisk förmåga.
• Lösningsinriktad och bidrar med nya lösningar.
• Ha god samarbetsförmåga, både med interna- och externa parter.
• Planerar och strukturerar utförandet av arbetsuppgifterna.
• Tar självständigt ansvar för arbetsuppgifterna.
• Kommunicerar väl på svenska i tal och skrift.

Övrigt
Anställningen är tillsvidare och på heltid. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Startdatum efter överenskommelse. 

Placeringsort: Östersund, Gävle eller Stockholm

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 30 september 2022. 

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 september 2022
  • Ansök senast: 30 september 2022

Liknande jobb


15 maj 2024

15 maj 2024

15 maj 2024