OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Falkenberg är en kommun med stor tillväxt vilket skapar både möjligheter och utmaningar. Idag bor cirka 46 000 invånare i kommunen. Kommunens vision är - Vi växer för en hållbar framtid.
Vi har tre övergripande mål: ett föredöme inom hållbarhet, Västsveriges starkaste näringsliv och välfärd med god kvalitet. Kommunen har beslutat att arbeta enligt globala målen agenda 2030.
Vi söker nu dig som vill utveckla Falkenberg tillsammans med oss.
ARBETSUPPGIFTER
Vid årsskiftet 2021/22 skapas en central bemanningsenhet som inledningsvis ska arbeta med tre förvaltningar - socialförvaltningen, barn- och utbildningsförvaltningen och serviceförvaltningen. Enheten ska ge stöd och service i arbetet med personalplanering och förse förvaltningarna med tim- och poolanställda medarbetare. Idag finns bemanningsenheter i respektive förvaltning. Enheten kommer att tillhöra den centrala HR-avdelningen som i övrigt består av en HR-enhet och en löneenhet.
Vi söker nu dig som vill anta utmaningen att först bygga upp och sedan vidareutveckla den nya enheten i nära samarbete med förvaltningarna.
Till din hjälp kommer du att ha en biträdande chef och administrativ personal. Till enheten kommer cirka 300 - 400 tim- och poolanställda medarbetare vara knutna. Ditt uppdrag blir att planera och bygga upp verksamhetens arbetssätt och rutiner under hösten 2021 så att den kan starta tidigt första kvartalet 2022.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas med uppdraget tror vi att du har en lämplig utbildning, gärna på högskolenivå, och gedigen erfarenhet av att leda personalintensiva verksamheter i förändring med kunden i fokus. Då verksamheten är intäktsfinansierad är det viktigt att du är van att hantera ekonomifrågor: intäkter, kostnader, resultat, budget och uppföljning. Vidare tror vi att du har en analytisk förmåga, ett logiskt och logistiskt sinne samt erfarenhet av personalplanering i större skala. Vi ser också erfarenhet av rekrytering och arbete med kompetensförsörjning som en merit, då vi behöver rekrytera ny personal till vår personalpool över tid.
En framgångsfaktor blir att fånga upp verksamheternas behov. Det kräver förmåga att skapa tillitsfulla relationer och samarbeten. Ditt ledarskap präglas av helhetssyn, rak och tydlig kommunikation samt en tillgänglig och närvarande ledarstil.
Eftersom enheten inte finns i dag söker vi dig som vill bygga upp från grunden med personal som i dag arbetar i tre olika förvaltningar och därefter fortsätta utveckla verksamheten över tid. Du kommer att arbeta nära de beställande förvaltningarna och behöver kunna sätta dig in i deras behov. Du behöver dels vara lösningsfokuserad i det dagliga arbetet, dels arbeta långsiktigt och strategiskt då bemanning är ett viktigt område för att kommunen ska kunna lösa sitt uppdrag i dag och framöver.
Erfarenhet av att arbeta i en kommun eller annan politiskt styrd organisation är meriterande, men inget krav.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Falkenbergs kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.
Artiklar i detta ämnet
- Samverkan fack och arbetsgivare
Kontaktpersoner på detta företaget
Verksamhetschef Agneta Elofsson
0346-886097