Biståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Välkommen att arbeta som biståndshandläggare i Sandvikens kommun!
I Sandviken är världen alltid närvarande. Här känner vi oss hemma och gör varandra bättre!
Som medarbetare i Sandvikens Kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 38 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt satt trivas.

Omsorgsförvaltningen med ca 1200 anställda omfattar tre verksamhetsområden så som ordinärt boende, vård- och omsorgsboende och specialenheter. Dessa områden innehåller både äldre- och handikappomsorg. Utöver detta finns stödfunktioner så som ekonomer, handläggarenhet och administrativt stöd.

Handläggarenhetens ansvar omfattar myndighetsutövning för kommunens äldre och funktionshindrade, samt boendesamordning. Kontoret är beläget på Hamngatan 12 nära natur och vackra Storsjön.
Handläggarenheten består idag av en handläggarchef, 11 biståndshandläggare, fem LSS-handläggare, två socialpsykiatrihandläggare och en boendesamordnare. Vi är en arbetsgrupp som har roligt ihop, samarbetar och stöttar varandra. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår kompetens och vårt arbetssätt och har regelbundet juridisk handledning och processhandledning.

ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare arbetar du med utredning, bedömning och beslut av insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL). Du kommer att ingå i ett av två team som arbetar med biståndshandläggning mot geografiska områden. Det finns också ett team som gör enhetens vårdplaneringar på sjukhus och ett team som ansvarar för boendesamordning och uppföljningar i särskilda boenden. Vi använder verksamhetssystemet Procapita och tillämpar Individens Behov I Centrum (IBIC) som systematiskt arbetssätt när det gäller att beskriva omsorgstagares behov. Arbetet som biståndshandläggare innebär en nära dialog med personer som ansöker om insatser samt deras företrädare. Som biståndshandläggare har du ett nära samarbete med olika samarbetspartners och de som verkställer insatserna.

KVALIFIKATIONER
Du har en högskoleexamen från socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller likvärdig utbildning. Meriterande är om du har erfarenhet av myndighetsutövning. Du ska ha god datorvana. Du behärskar det svenska språket såväl i tal som i skrift, samt har förmåga att anpassa informationen efter de personer du möter i ditt arbete.

Som person är du strukturerad, analytisk, ser vikten av ett gott bemötande, har god samarbetsförmåga och är flexibel. Du kan arbeta självständigt och har förmåga att prioritera i arbetsuppgifterna. Du har kunskapen att fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning. Du är en person som tycker om problemlösning och kan ta egna initiativ eftersom arbetet kräver stort eget ansvar.

Vi förutsätter att du delar våra grundläggande värderingar; entusiasm, ansvarstagande och engagemang. Vi eftersträvar mångfald bland våra medarbetare med tanke på kön, ålder, etnicitet m.m.
Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete och ett trevligt team att arbeta i.
Körkort B, ej automat, är ett krav.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden så skicka in din ansökan idag.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sandvikens kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Aditro recruit/Offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anne-Lie Adolfi
026-24 17 69
Annika Stadin
026-24 15 34
Petra Winberg
026-24 15 34
Sabina Johansson
026-24 03 63
Pia Linde
026-24 20 78
Inglis Skoog
026-24 19 88
Linda Sohlberg
026-24 18 19
Enhetschef Annika Einarsson
026-24 15 97
Vårdförbundet Pia Linde
026-24 20 78
Personalsekreterare Anne-Lie Adolfi
026-24 17 69

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sandvikens kommun, Omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön Individuell lönesättning
  • Heltid. Dagtid. Arbetsstället omfattas av avtal om årsarbetstid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2017-06-01 Eller enligt överenskommelse. .
  • Publicerat: 18 april 2017

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024