Biträdande affärsområdeschef

Biträdande affärsområdeschef

Arbetsbeskrivning

Drift och teknik

Är affärsmässighet en del av ditt blodomlopp?
Kan du driftavtal på dina fem fingrar?
Vill du vara med och utveckla vårt nya bolag?

Uppsala kommun arenor och fastigheter AB är ett kommunägt bolag som bildades 1 september 2021 genom sammanslagning av flera bolag och förvaltningsenheter. Vi har idag ca 220 fast anställda och arbetar inom fastighetsbranschen och besöksnäringen i Uppsala med Uppsala kommun som största enskilda kund.

Vi äger, förvaltar, bygger och utvecklar arenor och fastigheter i Uppsala stad och landsbygd. Vi skapar levande mötesplatser i en växande kommun och bidrar till att stärka bilden av Uppsala som en attraktiv kommun att besöka, leva och verka i. Vi bidrar aktivt i arbetet för ökad folkhälsa och utvecklar Uppsala som evenemangsplats.

Några av våra välkända och välbesökta arenor och byggnader är exempelvis Fyrishov, Studenternas och Gränby sportfält samt Uppsala konsert och kongress och Stadshuset. Hos oss finns kollegor i många olika yrkesgrupper med stor samlad kompetens. Tillsammans vill vi skapa en kreativ och stimulerande arbetsplats där vi gör skillnad för Uppsala kommuns invånare, våra idrottsföreningar och deras supportrar, våra hyresgäster och besökare till staden.

Vi söker nu en biträdande affärsområdeschef till vårt affärsområde Drift och Teknik med placering i Uppsala. Affärsområdet Drift & Teknik ligger direkt under vår VD och består idag av fyra enheter; Fastighetsdrift, Energi och teknik, Anläggningsdrift och Byggservice.
Ditt övergripande uppdrag blir att, tillsammans med affärsområdeschefen, driva och utveckla verksamheten med särskilt ansvar för affärsplan och driftavtal.

Välkommen med din ansökan!

Ditt uppdrag
Som biträdande affärsområdeschef är du en nyckelperson för affärsområdets leveranssäkerhet, målstyrning och långsiktiga utveckling. Du kommer som en stödjande funktion att arbeta nära våra fyra enhetschefer med fokus på ekonomiska resultat kopplat till såväl befintliga som kommande driftavtal. Du är drivande i vårt förändringsarbete och har erfarenhet av att analysera, planera och driftoptimera verksamheten ur ett helhetsperspektiv.

För att bli framgångsrik i ditt uppdrag tror vi helt enkelt att du kan se samband mellan leverans och ekonomiskt resultat. Du drivs av att tillsammans med kollegor och medarbetare sätta upp mål, bryta ner dessa till delmål, planera för hur de ska genomföras och kontinuerligt följa upp och utvärdera resultaten. Du har erfarenhet av både operativt och strategiskt arbete och är närvarande som ledare, du utmanar arbetssätt och trivs i en mångsidig och tvärfunktionell arbetsmiljö.

Som chef hos oss får du stöd från kommunledningskontorets stab inom områdena ekonomi, HR, kommunikation, arbetsmiljö/ rehabilitering och IT.

Din bakgrund
Vi söker dig som har gedigen och flerårig dokumenterad erfarenhet av driftavtal, gärna som utförare, och som både är van och en fena på att optimera en affärsplan, göra den begriplig såväl skriftligt som verbalt och bryta ned den till konkreta aktiviteter.
Vad du har för utbildning i bagaget är inte vårt huvudfokus, men du ska ha relevanta kunskaper inom juridik, ekonomi och teknik rörande fastighetsdrift och -förvaltning. Det är meriterande om du har erfarenhet av upphandling, antingen som beställare eller anbudsgivare.
Vi ser det som en fördel om du har erfarenhet av att leda – antingen som chef eller i annan ledande roll och dessutom har arbetat med strategiska uppgifter. Du är van vid digitala mötesformer och arbetssätt och behärskar svenska i tal och skrift.

Som ledare har du en naturlig förmåga tänka strategiskt och att se frågor i ett större perspektiv. Du är därmed också van att ta initiativ och jobba proaktivt för att nå resultat i slutändan. Att analysera, se samband och hitta lösningar på komplexa frågor är något som motiverar dig samtidigt som du är duktig på att skapa engagemang och delaktighet. Som person har du lätt för att samarbeta och din omgivning upplever dig som socialt smidig, pedagogisk och kommunikativ.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta affärsområdeschef Mikael Malm, 018-727 1386. Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist, Britt Pedersen, 018-727 67 12 (ej vecka 1).

Facklig företrädare:
Vision, Helena Nordling, 018 727 0276
Ledarna, 0200-871111
Akademikerförbundet SSR, 08-617 44 00

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Mer information om vårt bolag hittar du på Uppsala arenor och fastigheter (https://https//arenorochfastigheter.uppsala.se)

Hos oss får du kollegor i många olika yrkesgrupper med stor samlad kompetens. Tillsammans vill vi skapa en kreativ och stimulerande arbetsplats där vi gör skillnad för Uppsala kommuns invånare, våra idrottsföreningar och deras supportrar, våra hyresgäster och besökare till staden.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 december 2022
  • Ansök senast: 8 januari 2023

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Tillförordnad avdelningschef för serviceavdelningen

Tillförordnad avdelningschef för serviceavdelningen

8 maj 2024