OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER Handikappsomsorgen ger stöd och service till funktionshindrade enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och enligt socialtjänstlagen (SoL). Handikappomsorgens vision är att insatserna ska medverka till att de funktionshindrade har ett innehållsrikt och meningsfullt liv och att den sociala omsorgen och omvårdnaden håller en hög kvalitet. Personer med funktionsnedsättningar ska få ett kvalificerat stöd var och en efter sina behov. Den dagliga verksamheten är handikappomsorgens största verksamhet med ca 15 olika arbetsgrupper fördelade över Katrineholms tätort. Ambitionen är att varje individ ska ges möjlighet till utveckling både i arbetet och livssituationen i stort. Verksamheten innehåller både aktiviteter med habiliterande inriktning och mer produktionsinriktade uppgifter, där målet är att utveckla den enskildes möjligheter till arbete. Som biträdande chef och ledare i vård- och omsorgsförvaltningen har du ansvar för att sätta invånarnas intressen och behov i centrum. Servicen ska vara ansvarsfull, effektiv och vara av god kvalitet och utföras av människor som även kan hantera svåra situationer. Du ansvarar för att följa de riktlinjer/rutiner och policys som finns i kommunen, samt ha kunskap om det delegerade ansvaret. Du är direkt underställd chefen för daglig verksamhet och ingår i Resurscenters ledningsgrupp. I nära samarbete med chefen ska du planera, organisera och följa upp verksamheten utifrån de uppdrag och politiska mål som finns. Du ska ersätta chefen vid frånvaro. Det ekonomiska ansvaret åligger chefen för resurscenter. Du kommer att ha en operativ arbetsledande funktion där du har medarbetare och brukare i fokus och samverkar internt och externt. KVALIFIKATIONER Du ska ha relevant högskoleutbildning gärna med inriktning social omsorg. Meriterande är någon form av ledarskapsutbildning. Du måste även ha kunskaper om arbetsorganisation, ekonomi, personalledning, samt kunskap om grupprocesser. Erfarenhet av ledarskap och erfarenhet från arbete med målgrupper för dagligverksamhet är ett krav, gärna psykiskt funktionshindrade. Önskvärt är erfarenhet av personaladministration samt personalplanering. Goda datakunskaper och förmåga att uttrycka sig i tal och skrift är väsentligt för tjänsten. Det är även en merit om du arbetat med sysselsättningsfrågor för grupper med svagt stöd på arbetsmarknaden. Som person ska du . ha goda ledaregenskaper . ha mod att leda . skapa engagemang . ha pedagogisk förmåga . vara lyhörd . vara handlings- och resultatinriktad Vi eftersträvar mångfald i våra arbetsgrupper och välkomnar sökanden med olika bakgrund.