Biträdande enhetschef till Hornstull servicehus

Biträdande enhetschef till Hornstull servicehus

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Välkommen till Hornstull servicehus
Hornstull servicehus ingår i Södermalms hemtjänstenhet där även Södertjänst ingår.

På Hornstulls servicehus erbjuder vi eget boende för de som har biståndsbeslut om serviceboende. Vi har 88 lägenheter i en trivsam miljö och en öppen mötesplats, Lusthuset. På Lusthuset anordnar vi aktiviteter som tas fram utifrån besökarnas önskemål. Vi ligger nära grönområdena i Tanto och har tillgång till affärer, apotek och annan service vid Hornstull.

Personalgruppen består av sjuksköterskor, omsorgspersonal, fysioterapeut, arbetsterapeut och administrativ personal. Vi arbetar i tvärprofessionella team för att våra boenden ska få så bra förutsättningar som möjligt till en god omvårdnad.

På Södermalm har den äldre huvudrollen i sitt liv. Vi arbetar efter våra kärnvärden; engagerad, nytänkande och professionell. Dessa kärnvärden ska finnas med i allt vi gör.

Din roll
I rollen som biträdande enhetschef har du övergripande resultatansvar för personal-, ekonomi- och verksamhetsfrågor. I arbetet ingår bland annat medarbetar-, lönesamtal och rehabilitering. Du förväntas arbeta nära medarbetare och brukare samt styra och leda verksamheten resurseffektivt med hög kvalitet mot uppsatta mål. Uppdraget innebär även att du arbetar med budget, prognos och ekonomisk uppföljning och kopplar det till verksamhetens utveckling, mål och uppdrag.

På boendet arbetar cirka 60 medarbetare som är direktrapporterande till dig. Det är en initiativtagande personalgrupp med stort engagemang. I rollen har du stort inflytande på hur verksamheten ska drivas. Du arbetar innovativt och ansvarar för att verksamheten når sina uppsatta mål.

Som biträdande enhetschef är du direkt underställd enhetschefen. Du ingår i ledningsgruppen för Hemtjänstenheten där även tre andra biträdande enhetschefer ingår från Södertjänst samt en kvalitetssamordnare.

Din erfarenhet och kompetens
Vi söker dig med ett genuint intresse och engagemang för äldre och utveckling av äldreomsorgen. Du har:

- högskoleutbildning inom socionom, sjuksköterska, arbetsterapeut, beteendevetare eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
- erfarenhet som chef innefattande personal-, budget- och verksamhetsansvar
- vana att arbeta med digitala verktyg och i Office-paketet
- goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du har:

- dokumenterad erfarenhet av att arbeta med en storleksmässigt liknande personalgrupp
- vidareutbildning inom ledarskap och organisationsutveckling
- erfarenhet att arbeta utifrån en värdegrund.

Som ledare tar du ansvar, driver ditt arbete framåt och når resultat. Detta genom att skapa de bästa förutsättningarna för din personal att bidra, växa och utvecklas. Du har förmåga att se frågor i ett helhetsperspektiv och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du förstår både ekonomiska samband och vilka övriga faktorer som leder till en välmående verksamhet där personal, brukare och anhöriga trivs.

Vidare har du god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du kommunicerar tydligt, säkerställer samt följer upp att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du har ett mål- och resultatorienterat förhållningssätt som genomsyrar din prioritering, planering och i ditt agerande.

Som ledare skapar du även goda förutsättningar för delaktighet för brukare och närstående. Du drivs av att utveckla verksamheten tillsammans med dina medarbetare med den äldre i fokus.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten.

Vi erbjuder dig
Som chef i Södermalms stadsdelsförvaltning erbjuds du chefsintroduktion samt utbildningsinsatser och seminarier inom aktuella verksamhets- och personalfrågor. Vi tillämpar flextid, sommar- och vinterarbetstid. Läs gärna mer om att arbeta som chef i Stockholms stad och andra förmåner inom staden.

Din ansökan
När du skickar in din ansökan får du svara på ett antal frågor som är avgörande för vårt fortsatta urvalsarbete för den här specifika tjänsten. I ditt personliga brev vill vi att du ger en kort motivering om varför just du skulle passa för tjänsten och vad du kan bidra med.

Välkommen med din ansökan!

Övrigt
Intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstiden gått ut och provanställning på sex månader kan komma att tillämpas.

Denna rekryteringsprocess kommer innehålla arbetspsykologiska tester.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


21 november 2023

Service Operations Dispatcher

Service Operations Dispatcher

26 april 2023

4 mars 2010