Budgethandläggare – bidra till regeringens styrning av Polismyndigheten

Budgethandläggare – bidra till regeringens styrning av Polismyndigheten

Arbetsbeskrivning

Polisenheten, Justitiedepartementet

Vill du arbeta med kvalificerad finansiell styrning, analys och uppföljning av en av våra största myndigheter? Har du det som krävs för att tillsammans med oss bidra till att stödja ledningen och se till att regeringens politik får genomslag i myndigheternas verksamhet? Då erbjuder vi dig en självständig roll i händelsernas centrum som präglas av tempoväxlingar, dynamik och komplexa utmaningar.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som budgethandläggare vid polisenheten befinner du dig i händelsernas centrum i den delen av vår verksamhet som ansvarar för kärnan av myndighetsstyrningen av Polismyndigheten, en av våra största myndigheter.

Tillsammans med din huvudman och dina övriga kollegor planerar och samordnar du enhetens arbete kopplat till den statliga budgetprocessen, tex. relaterat till budgetpropositionen, årsredovisningar, prognoser, regleringsbrev och särskilda regeringsuppdrag och tar, i den mån det faller inom ditt ansvarområde, också självständigt fram dessa. Detta innebär förstås att du som ansvarig för de budgetära delarna också får förmånen att bidra till och vara nära involverad i analyserna av Polismyndighetens verksamhet, resursbehov och resultat och löpande, ofta med kort varsel, exemplifiera samhälleliga konsekvenser av olika handlingsalternativ och ta fram skriftliga underlag till vår politiska ledning inom ditt område.

Läs mer om enheten och vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi vill att du har relevant akademisk examen, företrädesvis med samhällsvetenskaplig inriktning tex. ekonomi, juridik eller statsvetenskap. Vi ser framför oss att du redan har arbetat några år med myndighetsstyrning, i statsbudgetsystemet Hermes och med den statliga budgetprocessen inom Regeringskansliet eller på någon annan myndighet och då på övergripande strategisk nivå.

För att lyckas i arbetet krävs god förståelse för centrala processer inom svensk statsförvaltning och dess processer samt om myndighetsstyrning i allmänhet. Det förekommer också internationella inslag i jobbet och utöver svenska vill vi därför att du kan använda engelska i jobbet.

Utöver kraven ser vi det som meriterande om du som inte redan jobbat i Regeringskansliet men kommit i kontakt med oss från din roll på annan myndighet, har upparbetat god kunskap om våra arbetssätt och processer. Vi ser det också som meriterande om du redan har kunskap om Polismyndigheten eller från andra grenar av polisenhetens verksamhetsområde.

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen som budgethandläggare tror vi att du som söker är en utpräglad analytiker med förmåga att se övergripande samband och beskriva dess praktiska betydelse och konsekvenser på ett kärnfullt sätt. Du har ett systemtänk, kan arbeta processorienterat och med tillräcklig precision avgöra när ditt underlag är tillräckligt bra, i relation till dess krav. När det kommer brådskande arbetsuppgifter som behöver levereras snabbt behåller du skärpan och avgränsar dina arbetsuppgifter på ett relevant och sätt och missar därför inte avgörande detaljer. Du trivs med att självständigt ansvara för och driva processer inom ditt ansvarsområde, men värnar också om konstruktiva samarbetsytor då vårt arbetssätt präglas av regeringens kollektiva beslutsfattande och den omfattande förhandlings-, förankrings-, och samverkansvardag som följer med det.

Övrigt
Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer, kontakta Göran Millbert som är enhetschef, på 08-405 38 30. Vill du veta mer om hur det är att arbeta på polisenheten kan du läsa mer här: Möt en medarbetare. Du är också välkommen att kontakta personalspecialisten Josefine Sjöström Järvinen på 08-405 47 57. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas för Saco och Susanna Wiener för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 28 september 2020. 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 september 2020
  • Ansök senast: 28 september 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


28 februari 2024

18 augusti 2023