Budgetsamordnare - analys och uppföljning, offentlig upphandling och spel

Budgetsamordnare - analys och uppföljning, offentlig upphandling och spel

Arbetsbeskrivning

Enheten för offentlig upphandling, avdelningen för offentlig förvaltning, Finansdepartementet

Vill du arbeta med finansiell styrning, analys och uppföljning? I rollen som budgetsamordnare och analytiker erbjuder vi ett omväxlande och spännande arbete i en dynamisk miljö tillsammans med kunniga kollegor.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Avdelningen för offentlig förvaltning ansvarar för utvecklingen av förvaltningspolitiken och en viktig del av detta är arbetet med utveckling av offentlig upphandling. Enheten för offentlig upphandling ansvarar för politik och lagstiftning på områdena offentlig upphandling respektive spel samt för styrningen av och Upphandlingsmyndigheten och Spelinspektionen.

Arbetet som budgetsamordnare innebär att du kommer att ansvara för samordningen av enhetens budgetarbete. Arbetet innebär att samordna, stödja, planera, kvalitetssäkra och utveckla enhetens arbete med budgetprocessen och vissa styrningsfrågor. I arbetet ingår att ansvara för att analysera och följa upp Upphandlingsmyndighetens och Spelinspektionens ekonomi. Arbetet utförs i nära samarbete med enhetens myndighetshandläggare, övriga funktioner inom departementet och politisk ledning samt med övriga delar av Regeringskansliet.

I rollen ingår som en del av ditt uppdrag att analysera hur förändrade regler påverkar exempelvis effektiviteten i offentlig upphandling, samhällets olika aktörer och de offentliga finanserna. Du deltar i nära samarbete med enhetens jurister i framtagandet och konsekvensanalyserna av regeringens lagförslag.

I arbetsuppgifterna ingår också att handlägga löpande ärenden som riksdagsfrågor och interpellationer eller skrivelser från allmänheten. Inom enheten strävar vi också efter att arbeta gränsöverskridande. Det innebär att du ibland kan få andra handläggande och utredande uppgifter utöver ovan nämnda frågor.

Din bakgrund
Vi vill att du har en akademisk utbildning inom ekonomi, gärna med samhällsekonomisk inriktning. För att lyckas i arbetet krävs god förståelse för centrala processer inom statsförvaltningen och myndigheter i allmänhet. Du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Vi ser gärna att du har erfarenhet av budgetarbete i Regeringskansliet eller annan myndighet, erfarenhet av arbete inom enhetens sakområden, goda kunskaper om IT-systemet Hermes samt erfarenhet av samhällsekonomiska analyser. Det är också meriterande med goda kunskaper om den statliga budgetprocessen. 

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen bör du vara strukturerad, analytisk och noggrann. Du har förmåga att snabbt sätta dig in i frågor, se övergripande samband och leverera underlag av hög kvalitet. Du trivs med att självständigt och i samarbete med kollegor ansvara för och driva processer. Våra ansvarsfyllda uppgifter och vår kunskapsintensiva miljö kräver en god sammanhållning. Det är viktigt att du har lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer och nätverk. Vidare är du flexibel och bekväm med att hantera många olika frågor samtidigt och hantera arbetstoppar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Vi erbjuder en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta enhetschefen Peter Knutsson på 08-405 5567. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Monica Häggkvist på 08-405 2162.  Fackliga kontaktpersoner är. Du når dem via Regeringskansliets växel 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 september 2022.

 

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och regioner, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 augusti 2022
  • Ansök senast: 15 september 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


28 februari 2024

18 augusti 2023