OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kungälvs kommun är en lärande organisation med dialogen som metod. Vi har organiserat oss från ett medborgarperspektiv. Vi tänker och arbetar tillsammans för att skapa så hög kvalitet för medborgarna som möjligt. Vi är en värderingsstyrd organisation med trygghet, närhet och nytänkande som våra kärnvärden. Här finns 39.000 invånare, den tusenåriga handelsstaden Kungälv, Marstrand med världens vackraste skärgård, två fästningar, sju golfbanor och gott om vildmark. Allt detta en kvart från centrala Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Funktionshinderverksamhetens uppdrag är att ge stöd till personer med olika typer av funktionshinder. De sex handläggarna inom enheten beslutar om insatser både enligt Socialtjänstlagen, SOL och Lagen om Stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Målgrupperna är både barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder under 65 år. I enheten ingår också två administratörer. Som chef för enheten Handläggning och administration har du ansvar för . Att myndighetsutövningen bedrivs på ett rättssäkert sätt i enlighet med gällande lagstiftning samt kommunens kvalitetsmål och övriga policydokument . Att personalfrågor handläggs i enlighet med gällande avtal, arbetsrättsliga bestämmelser och kommunens personalpolicy . Att följa upp budget och att rapportera eventuella avvikelser till chefer och politiker . Att i nära samverkan med medarbetarna främja en god psykosocial och fysisk arbetsmiljö I personalansvaret ingår också att stödja och handleda personalen i det löpande arbetet med myndighetsutövning samt att ansvara för att personalen har den kompetens som krävs för arbetsuppgifterna. KVALIFIKATIONER Din grundutbildning bör vara socionomexamen, socialpedagogexamen eller motsvarande högskolexamen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du bör ha egen erfarenhet av myndighetsutövning både enligt SoL och LSS samt ha god kunskap om lagstiftningen inom området. Kunskap om olika typer av funktionshinder och om levnadsvillkoren för personer med funktionshinder är en tillgång. Du bör också ha kunskap om andra myndigheters uppdrag och ansvar för att stödja personer med funktionshinder. Du bör ha flera års erfarenhet av att arbeta som chef inom socialtjänsten. Personliga egenskaper Som chef bör du . ha förmåga att skapa en förtroendefull kontakt med såväl medarbetare som chefer och politiker . ha en god förmåga att samarbeta både med andra verksamheter inom kommunen och med externa samverkansaktörer . ha en god förmåga att lyssna både på medarbetare och chefer, vara empatisk och vägledande i förhållande till medarbetarna samtidigt som du är tydligt i ditt ledarskap och beslutsfattande . kunna arbeta målmedvetet och strukturerat samtidigt som du är öppen för flexibla lösningar och nytänkande . ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Görel Bini Gustavsson
0303-23 91 23
KOMMUNAL
0303-23 80 00
Cecilia Malm
0303-23 95 31, 0768-45 17 72
Sarah Holmdahl
0303-23 86 03
Teres Zachrisson
0303-23 91 85
Enhetschef Eva Schlosser
0303-23 91 19
KOMMUNAL
0303-23 80 00
Samordnare Anette Lindström
0303-23 91 53
Enhetschef Pernilla Backebrant
0303-23 91 12
Enhetschef Görel Bini Gustavsson
0303-23 91 23