Documentation Specialist/Manager

Documentation Specialist/Manager

Arbetsbeskrivning

Som specialist och dokumentationsansvarig arbetar du på en strategisk nivå och har det övergripande ansvaret för dokumentsamordningen inom de investeringsprojekt som bedrivs.
Rollen innebär att du leder, driver och kravställer delprojekt inom teknisk anläggningsdokumentation.
Rollen är i första hand styrande, i andra hand utförande.


Ansvar:
Du kommer att vara kontaktytan mellan projektet, underleverantörer och förvaltningsorganisationen för alla tekniska dokumentationsfrågor i projektet. Det innebär att du har ansvar att driva fram alla aktiviteter som ligger på ”Projektet” enligt den tillämpade dokumentationsprocessen.


Arbetsuppgifter:
Teknisk dokumentation
Ta fram kravlista, budget, tids- och resursplan för projektets tekniska dokumentationsleveranser
Klargöra och skriva dokumentationsplan och dokumentlista
I samråd med huvudprojektledare och delprojektledare, upprätta instruktioner för teknisk dokumentation i projektet
I samråd med huvudprojektledare och eventuella delprojektledare tidsplanera dokumentationsleveranser
Stödja tekniska delprojektledare ingående i projektet avseende dokumentation



Rapportering och daglig styrning
Leda arbetsuppgifterna inom teknisk dokumentation i enlighet med det övergripande projektets beslutade projektplan.
Säkerställa att alla (tekniska) delprojekt är inkluderade i dokumentationsplanen från TG0-TG4.
Säkerställa att ATB(AllmänaTekniskaBestämmelser) dokumentation följs alternativt säkra att avsteg beslutas i samråd med ATB ansvarig.
Säkra att rätt mallar enligt praxis används i projektet samt att dokument checkas ut och nummerserier bokas enligt ordinarie rutiner
Säkra både dokumentskvalitet och tidsplanering med underleverantörer kontinuerligt
Vara mottagare av all teknisk dokumentation i alla faser enligt dokumentationsplan
Planera, leda och driva granskningsprocessen för projektets dokumentationsleveranser
Ansvara för att projektet levererar data till underhållssystemet
Upprätta och definiera rollbeskrivningar till eventuella externa eller interna resurser som kopplas in i delprojektet Dokumentation
Kontinuerligt rapportera till projektets huvudprojektledare



För att passa in i detta projekt bedömer vi att följande kompetens behövs:
Teknisk högskoleutbildning
God kännedom om teknisk dokumentation och ritningar
Har deltagit i eller utfört ett flertal liknande uppdrag inom aktuellt område med hög kvalitet. Nämn gärna detta i ditt CV
Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift



Meriterande kompetens och erfarenhet
Flera års erfarenhet av projekt- eller delprojektledning inom Teknisk anläggning dokumentation.



Önskemål om personliga egenskaper
Självgående
Strukturerad
Kommunikativ
Ledaregenskaper gällande att leda och driva projekt



Placering: Stockholm
Period: 12 mån med option på förlängning
Språk: Svenska
Omfattning: full tid, 40h/vecka


Välkommen med din ansökan till: apply@maderik.com
Frågor om tjänsten besvaras av Fredrik Slätterhed: 0723-618277

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Maderik Institute of Management AB STOCKHOLM
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 maj 2023
  • Ansök senast: 24 juni 2023

Postadress

Stockholm
STOCKHOLM, 11120

Liknande jobb


Platschef för vår kunds räkning

Platschef för vår kunds räkning

21 juli 2024

17 juli 2024

Servicechef

Servicechef

15 juli 2024