Doktorander inom trafik och transport

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER <b>KTH Skolan för Arkitektur och Samhällsbyggnad söker sex doktorander inom trafik och transport.</b> KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. Här finns cirka 12 000 helårsstudenter, 1 400 forskarstuderande och 3 100 anställda. <i>Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnads verksamhet handlar om framtidens samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur skall vara utformade. Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning omfattar såväl teknik som humaniora och samhällsvetenskap.</i> Vi erbjuder licentiand/doktorandtjänster inom följande forskningsområden: 1. Beräkningseffektiv skattning av Origin-Destination resflöden 2. Dynamisk modellering och simulering av kollektiv busstrafik 3. Planering och trafikledning av kollektiv trafik med ny IT- och sensorteknik 4. Mesoskopisk trafikutläggning: Representation av utbud, efterfrågan och interaktioner 5. Modellering av förarbeteende 6. Simuleringsplattform för modellering av trafikemissioner ToL/CTR/CTS bedriver forskning inom trafiksimulering, data fusion, kalibrering och validering av trafiksimuleringsmodeller, parameterskattning, trängselavgifter och transportmodellering med finansiering av Vinnova, Vägverket, Banverket, Stockholm Stad, Vetenskapsrådet och Energimyndigheten, EU m fl. Doktoranderna kommer att ingå i en grupp som bedriver grundläggande och tillämpad forskning inom modellering, simulering och dynamisk trafikledning. Gruppen samarbetar internationellt med MIT, Technion Israel Institute of Technology, Helsingfors Tekniska Högskola och Wuhan University of Technology. För mer information om tjänsterna, se: www.kth.se/aktuellt/2.1445/1.19215?l=en_UK KVALIFIKATIONER Sökande skall vara högt motiverad för forskarstudier, med Masters- eller civilingenjörsexamen inom fysik, matematik, elektronik, datavetenskap eller motsvarande. Utmärkta betyg och god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt. Intresse för att tillämpa optimering, estimering, simulering och metoder för effektivisering av trafikplanering och -ledning. För flera av projekten är vana vid programmering och programutveckling i olika utvecklingmiljöer väsentlig. Sökande skall vara motiverad för forskarstudier, ha förmåga att arbeta självständigt och driva egen utveckling, vara nyfiken och kritisk samt ha god förmåga att samverka med andra forskare men också med aktörer inom förvaltning och praktisk verksamhet som berörs av problemställningen för projektet. God förmåga att kommunicera och uttrycka sig på svenska och engelska i tal och skrift är ett krav. <i>KTH har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar därför sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet.</i>

Kontaktpersoner på detta företaget

Hans Westlund
08-790 9242
Helena Lundquist
08-790 71 74
Hans Edin
08-790 7639
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster
08-790 83 82
Patric Jansson
08-790 73 76
Göran Cars
08-790 7938
Joel Franklin
08-790 83 74
Anders Karlström
08-790 92 63
Lars Abrahamsson
08-790 70 58

Sammanfattning

Besöksadress

KTH 10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb


17 juni 2024

Senior Lecturers in Design

Senior Lecturers in Design

27 maj 2024