Ekonom med särskild kompetens om regioner och kommuner

Ekonom med särskild kompetens om regioner och kommuner

Arbetsbeskrivning

Har du en universitets-eller högskoleutbildning inom ekonomi och  arbetserfarenhet från region eller kommun? Vi kan då erbjuda dig en spännande och utvecklande tjänst på det nyinrättade kansliet för kommunal ekonomi i balans!

Kammarkollegiet har av regeringen fått i uppdrag att inrätta en delegation för kommunal ekonomi i balans. Delegationen ska hantera det tillfälliga statsbidrag som ger stöd till kommuner och regioner med svag ekonomi att effektivisera sin verksamhet och skapa en ekonomi i balans. Delegationen kommer fungera som ett särskilt beslutsorgan där Kammarkollegiet tar emot ansökningar och bereder ärenden inför beslut av Delegationen.

I samband med att Kammarkollegiet börjar ta emot ansökningar från kommuner och regioner, preliminärt under första delen av 2022, bildar myndigheten ett kansli som ska bereda ansökningar till Delegationen.

Arbetsuppgifter
Som medarbetare på kanslistödet kommer du analysera och pröva innehåll i ansökningar från kommuner och regioner. Tillsammans med två andra kollegor kommer du utarbeta underlag för Delegationen att ta ställning till och fatta beslut utifrån. Du kommer även att arbeta med rådgivning, uppföljning och handledning för de kommuner och regioner som är kvalificerade för ekonomiskt bidrag. Då detta är en nyinrättad verksamhet handlar arbetet även om att utforma arbetsprocesser internt på kansliet samt gentemot Delegation och sökanden.

Kansliet är en egen enhet och är placerad i Karlstad.  

Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som har:


• universitets- eller högskoleutbildning inom ekonomi alternativt annan akademisk utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• erfarenhet av att ha arbetat med analys av verksamhetsdata och ekonomisk uppföljning
• erfarenhet och kunskap om verksamheten inom regioner och/eller kommuner
• erfarenhet av att granska och bedöma effektivitet i verksamhet

Har du erfarenhet av rådgivning och dialog med olika intressenter samt erfarenhet av ärendehandläggning är det meriterande för tjänsten.

Som person är du analytisk och strukturerad där du arbetar självständigt och driver ditt arbete framåt för att uppnå resultat. Då kanslistödet är en liten grupp som arbetar nära varandra behöver du gilla att arbeta tillsammans med andra och även ha förmåga att se vad som behöver göras för att gruppen gemensamt ska leverera det som förväntas. En förutsättning för att lyckas i tjänsten är att du är duktig på att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper

Mer information
Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobb, inklusive CV och personligt brev, senast den 21 oktober 2021.

Kontaktpersoner
Ulrika Johansson, avdelningschef försäkringsavdelningen och projektledare 054-22 12 34
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08-700 08 48
Lisa Ericson, ST, 08-700 06 40

 


Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 oktober 2021
  • Ansök senast: 21 oktober 2021

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


28 februari 2024

18 augusti 2023