Ekonom till ekonomiavdelningen

Ekonom till ekonomiavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till att göra skillnad i en föränderlig organisation? Vi söker dig som har ett driv att alltid vilja utveckla verksamheten till det bättre!  

Om tjänsten
Nu söker vi en redovisningsekonom med placering på Kommunstyrelseförvaltningen, ekonomiavdelningen med inriktning mot finansverksamheten.

Kommunens internbank hanterar upplåning och vidareutlåning till hela kommunkoncernen där upplåning sker via bl.a Kommuninvest och kapitalmarknadsprogram. För närvarande hanterar internbanken en låneskuld på ca 16 mdkr. Kommunen har en kapitalförvaltning som uppgår till ca 5 mdkr. Kassafunktionen hanterar de dagliga flödena inom koncernkontot.

Som redovisningsekonom är du med och stöttar finansfunktionen i det dagliga arbetet. Du arbetar tillsammans med övriga redovisningsekonomer och administratörer inom ekonomiavdelningen för att säkerställa god kvalité i redovisningen. Du kommer även vara behjälplig i kontakterna med bankerna och skatteverket för att ta fram olika typer av underlag i samband med bokföring, avstämning mm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• i team tillsammans med övriga redovisningsekonomer och finansekonom arbeta med inriktning mot finansverksamheten
• bokföring av transaktioner kopplade till bank/dagrapport
• avstämningsarbete i samband med delår- och årsbokslut
• bokföring och hantering av skatter
• granska och administrera transaktioner i samband med upplåning och vidareutlåning inom internbanken i skuldförvaltningssystem, samt i samband med köp- och försäljning av värdepapper inom kapitalförvaltningen
• ta fram underlag för rapportering enligt finans- och placeringspolicy
• likviditetsplanering
• interna och externa kontakter med samarbetspartners

Kompetenskrav

• akademisk examen med inriktning mot ekonomi
• erfarenhet av arbete inom redovisningsområdet
• goda IT-kunskaper i och van användare av ekonomisystem och Officepaket
• avancerad användare av Excel

Ditt intresse för vad ny teknik kan ger oss samt din förmåga att se verksamhetens behov, hitta lösningar och samtidigt ha kommunens mål om effektivitet och enhetlighet i fokus är avgörande för att du ska lyckas i rollen.
Du har en god förståelse för komplexa samspel och ser verksamheternas behov av ekonomisk redovisning kopplat till kraven på god redovisningssed. Du har även en förståelse för hur val av redovisningsmetod påverkar handlingsutrymmet framöver och samspelet mellan olika processer.

Som person har du ett gott bemötande, är strukturerad, analytisk och lösningsorienterad i din yrkesroll och har en förmåga att koppla ihop helheten. Du är även engagerad, initiativrik och självgående, men med en god samarbetsförmåga. Din förmåga att balansera kvalitet mot kvantitet är god och du uttrycker dig väl i svenska i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet från arbete kopplat till bank och finansverksamhet

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Befattningen kommer att vara placerad på ekonomiavdelningen som ger stöd inom inköp, ekonomi- och verksamhetsstyrning samt redovisning. Vi är ca 100 medarbetare. Ekonomiavdelningen är mitt i ett utvecklingsarbete där vi ser över processer, rutiner och roller. Syftet är att digitalisera, automatisera och standardisera arbetet inom hela inköps- och ekonomiprocessen för att frigöra ytterligare tid till analys, lednings- och beslutsstöd. Vi är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. 

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 januari.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 januari 2022
  • Ansök senast: 31 januari 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024