Ekonom till Ekonomienheten i Härnösand eller Örebro

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Ekonomienheten är en enhet inom verksamhetsområde Stöd och styrning. Våra ansvarsområden är verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandling samt inköps- och avtalsfrågor. Enheten har sin verksamhet huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen placerad i Örebro. Eftersom enhetens medarbetare sitter utspridda på olika orter, sker en stor del av arbetet i digitala möten.
Ekonomienheten ansvarar för myndighetens ekonomi- och betalningsprocesser och är normerande och stödjande för hela myndigheten inom området. Hos oss arbetar ekonomer som hanterar myndighetens reskontra och betalningsprocess, liksom controllers som svarar för budgetprocess och redovisningsplan. Vi använder ERP (fd UBW/Agresso) som affärssystem.

Placeringsort är Härnösand eller Örebro, men även annan ort kan bli aktuell beroende på sökandes kvalifikationer.

Du kommer att ingå i ett team med flera ekonomer som tillsammans hanterar det elektroniska fakturaflödet och betalningsprocesserna för hela myndigheten. Du arbetar också nära andra ekonomer och controllers inom enheten och har många kontakter med ekonomer, chefer och medarbetare i övrig verksamhet

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna rör framförallt myndighetens leverantörsreskontra och betalningsrutiner, exempelvis:
- Registrering, kontroller, uppföljning och avstämningar i leverantörsreskontran.
- Hantera myndighetens betalningsprocesser och banköverföringar.
- Inläsning av leverantörsfakturor och distribution i elektroniska fakturaflödet.
- Stödja myndighetens lokala administratörer, i första hand frågor om leverantörsreskontran.
- Delta i enhetens förekommande arbetsuppgifter, framförallt ekonomiadministration samt viss systemadministration i affärssystemet.
- Delta i arbetet med att utveckla och effektivisera arbetssättet inom enheten.

I arbetet ingår att jobba proaktivt och stödjande för att myndigheten ska ha en korrekt och effektiv hantering av redovisning och betalningar. Det innebär bland annat att du förväntas delta i möten med andra verksamheter för att informera, utbilda och ge stöd

Även om de flesta möten sker digitalt så kan tjänsten innebära resor.

KVALIFIKATIONER
Du har eftergymnasial utbildning inom ekonomiområdet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Det är meriterande om du:
- Har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter, statlig redovisning samt vana vid affärssystemet UBW.
- Har god it-vana och intresse för it-verktyg är också en fördel.
- Trivs med att arbeta i en stödjande roll.
- Uttrycker dig mycket väl i tal eller teckenspråk på svenska samt skrift på svenska.

Personliga egenskaper
- För dig är ingen uppgift för stor eller för liten utan du löser uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt.
- Du trivs med att arbeta och att driva ditt arbete självständigt, strukturerat och noggrant samtidigt som du är flexibel och har förmåga att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag.
- Du är samarbetsorienterad och har ett positivt bemötande.

Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi tillämpar sex månaders provanställning

Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


13 maj 2024

13 maj 2024