Ekonomiansvarig

Ekonomiansvarig

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
I rollen som affärsdriven ekonomiansvarig på OPO Scandinavia får du möjlighet att arbeta i en affärsstyrd organisation med stort fokus på en pågående tillväxtresa. Vår försäljning styr och påverkar våra beslut framåt och med en stark företagskultur bygger varje medarbetare en viktig pusselbit i framgången! 


OPO Scandinavia står för produkter med hög kvalitet, nordisk prägel och en service utöver det vanliga. Att arbeta på OPO är att drivas av kvalitet och professionalism men också av omtanke och att bidra till varandras arbetsglädje. Vi pratar till och inte om varandra – för oss är det lika viktigt vad vi gör som hur vi gör det. Vi ser till helheten, gillar samarbete, tar eget ansvar och håller vad vi lovar. Vi trivs i det mindre bolaget där alla ges möjlighet att vara med och göra skillnad i stort som smått.


Rollen som ekonomiansvarig omfattar bla löpande arbete med månads och års-bokslut samt rapportering och underlag till koncernledningen. Du arbetar nära VD och affärsutvecklare för att med resultat och siffror som bas kunna bygga välgrundade beslut framåt. Ditt engagemang och din kunskap inom ekonomi är betydelsefull för att vi ska fortsätta att växa. 


Som affärsdriven ekonomiansvarig på OPO har du en viktig uppgift i att säkerställa att vår löpande rapportering och redovisning utförs på ett korrekt sätt. Arbetet kräver noggrannhet, hög servicegrad och flexibilitet. Du rapporterar till VD.


Tjänsten är på mellan 75-100% med önskad start innan årsskiftet om möjligt. Vårt huvudkontor, ateljé och visningslokaler ligger högst upp i ett före detta tryckeri, i Malmös äldsta industriområde där vi har en stark gemenskap och samarbete är vår nyckel till framgång. Vi vill hitta dig som vill vara med oss på vår resa!


OPO Scandinavia erbjuder ett fint förmånspaket som bla omfattar ett generöst friskvårdsbidrag, glasögon, fri parkering, förskottssemester, privat pensionslösning och sjukförsäkring mm.


I denna rekrytering samarbetar OPO Scandinavia med Randstad. Du ansöker på www.randstad.se, senast 2023-09-27. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta sofie.berg@randstad.se.


För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Ansvarsområden
Som ekonomiansvarig säkerställer du att vår redovisning är och förblir i mycket gott skick och att arbetet utförs på ett professionellt och för oss värdeskapande sätt. Den förväntade effekten när arbetet fungerar som bäst är att vår löpande redovisning är korrekt och att ordning och reda gör att området håller hög kvalitet.


I det dagliga arbetet ansvarar du för att ekonomiarbetet sköts på ett professionellt sätt, att den löpande redovisningen och månadsbokslut utförs på ett korrekt sätt, för rapportering till vår koncernmoder är korrekt samt för utveckling av avdelningen och rutiner. 


Dina viktigaste relationer är med VD, affärsutvecklingschef, kreativ chef, inköp och säljare, samt övriga kollegor på OPO. I alla affärsrelationer är det av största vikt att ha företagets mål och ekonomi i åtanke för framgång. 

Kvalifikationer
Vi ser att du antingen har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi tillsammans med minst 3 års relevant operativt arbete inom ekonomi ELLER att du har många års erfarenhet inom ekonomi och därmed har motsvarande kunskap och erfarenhet. 


Övriga krav
Erfarenhet av att arbeta med månadsbokslut, skatt/moms, intrastat, rapportering till ägare samt självständig i bokslut.
Svenska och engelska i tal och skrift.
Excel på avancerad nivå (databashantering och pivot) samt erfarenhet från affärssystem.



Meriterande
Arbetserfarenhet inom retail, försäljningsbolag eller produktförsäljning.
Utöver krav på erfarenhet är det starkt meriterande med ett genuint intresse för Excel och en vilja att arbeta vidare med de mallar och funktioner som finns framtagna.



Som person ser vi att du har förmåga att se lösningar istället för problem, du är nyfiken, tycker det är kul med variation, är flexibel och prestigelös. Du är professionell i ditt förhållningssätt och har en stark känsla för samarbete där du ser ditt bidrag i den gemensamma framgången. Du har en god förmåga att anpassa dig till din omgivning och är stark i ditt sätt att organisera och strukturera dig. Du tror på din egen förmåga och delar gärna med dig av din erfarenhet. vet att man hjälps åt i högt och lågt och kan ta en god dialog med olika stakeholders allt från kundtjänst till ledningsgrupp. 


Vi tror att du med stor sannolikhet har erfarenhet från ett medelstort bolag med ca 20-40 anställda som omsatt runt 100 miljoner, då tror vi att du har god insyn i ett liknande sammanhang som OPO befinner sig i.

Om företaget
OPO Scandinavia designar, marknadsför och säljer glasögonbågar, tillbehör och verktyg till – och i samarbete med – optikbranschen. Vi känner oss hemma i hela Norden och vi jobbar alltid nära våra kunder. OPO Scandinavia grundades 1996.
 
Sedan våren 2022 ägs OPO Scandinavia av företagsgruppen Seafire AB. Med Seafire som ägare har OPO fått en ägare/styrelse som ska hjälpa företaget utvecklas långsiktigt. Och det går bra för OPO Scandinavia. Sedan Irena Färemo, fd ekonomichef på OPO, tog över ledarskapet 2015 har företaget växt stadigt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniella Petersen

Cecilia Mannheimer

Emelie Özgun

Pontus Adolfsson

Konsultchef Katja Löfström

Maria Johansson

Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom

Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Randstad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 september 2023
  • Ansök senast: 27 september 2023

Besöksadress

Ringvägen 100
None

Postadress

Ringvägen 100
Stockholm, 11860

Liknande jobb


15 maj 2024

15 maj 2024

15 maj 2024