Enhetschef för HVB

Enhetschef för HVB

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och göra vardagen enklare för Örebroarna? Samtidigt ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande arbete? I så fall ska du söka Sveriges viktigaste jobb, här gör vi skillnad!

Om tjänsten

Som Enhetschef för HVB har du ett delat ledarskap med ytterligare en Enhetschef. Du har arbetsmiljöansvar för boendestödjare och boendepedagoger och tillsammans med din enhetschefskollega leder du verksamheten genom föreståndare och biträdande föreståndare. Uppdraget är tidsangivet på så sätt att organisationen ska utvärderas 2022 då, denna verksamhet startades 2021 som en samägd verksamhet mellan funktionsstödnämnden och socialnämnden. Därefter kan ditt uppdrag till 100% förändras till att förestå annan LSS/SOL verksamhet. Målgrupen för denna enhet är ungdomar med LVU/SOL beslut och som har misstänkt eller diagnostiserad funktionsvariation. Du förväntas säkerställa att rekommenderade arbetssätt och metoder från socialstyrelsen följs för målgruppen samt att verksamheten utvecklas mot de mål som finns angivna i rapporten som ligger till grund för uppstartandet av verksamheten. Resterande 50% av tjänsten ska initialt verka för utveckling av områdets insatser.  

Huvudsakliga arbetsuppgifter


• ha verksamhets-, ekonomi och personalansvar för enheten
• leda enheten så att uppsatta mål och resultat uppnås inom ramen för tilldelade resurser
• skapa förutsättningar för medarbetarna att utföra ett arbete med önskad kvalitet för dem som verksamheten är till för.
• skapa en bra arbetsmiljö och bidra till att vara en attraktiv arbetsplats

Verksamhetsansvar innebär att:


• ansvara för planering och genomförande av enhetens uppdrag utifrån gällande styrning (lagstiftning, nämndreglemente, kommunala och statliga mål och styrdokument)
• skapa förståelse för enhetens mål och uppdrag och på vilket sätt varje medarbetare ska bidra
• skapa förutsättningar för systematisk verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete inom enheten
• samverka med relevanta aktörer internt och externt

Ekonomiansvar innebär att:


• upprätta och följa upp enhetens budget utifrån tilldelad ekonomisk ram
• ansvara för att genomförandet av uppdraget på enheten sker kostnadseffektivt och inom given budgetram samt att åtgärder vidtas vid avvikelser
• ansvara för att inköp sker inom ramen för upphandlade ramavtal

Personalansvar innebär att:


• leda, fördela och organisera arbetet inom enheten
• ansvara för rekrytering, introduktion och bemanning
• förankra beslut och skapa delaktighet bland medarbetarna genom att genomföra arbetsplatsträffar mm
• tydliggöra förväntningar och ge återkoppling på utfört arbete genom att genomföra grupp-, utvecklings-, avstämnings- och lönesamtal
• ansvara för att medarbetarna har rätt kompetens och förutsättningar
• leda, planera och följa upp enhetens arbetsmiljöarbete genom att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete tillsammans med medarbetarna                    

Kompetenskrav 


• examen från universitet/högskola om minst 180 hp inom beteende- och samhällsvetenskapliga ämnen.
• erfarenhet av arbete med barn med funktionsvariationer
• minst tre års tidigare erfarenhet av ledarskap 

Det är viktigt att du är resultatorienterad och initiativtagande med ett strategiskt och brett perspektiv på frågorna. Som ledare är du kommunikativ med förmåga att uppmuntra och inspirera. Du bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av kreativitet och innovativa lösningar. Som person är du trygg, har självinsikt och mod att agera efter din egen övertygelse. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande


• tidigare erfarenhet av arbete med HVB
• Körkort B

Omfattning och tillträde

Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 18 augusti

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen 

Du har ditt kontor på Gräsgatan 5 som är ett aktivitetsbaserat kontor utan fasta arbetsplatser. Du har även tillgång till kontor på de verksamheter som du har ansvar för och du förväntas röra dig fritt mellan verksamheterna och vara mobil i ditt arbetssätt.

Övrig information

Läs mer om hur det är att arbeta som chef i Örebro kommun på orebro.se/jobb!

Ansökan

Sista ansökningsdag är 9 juni.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 maj 2021
  • Ansök senast: 7 juni 2021

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Biträdande enhetschef

Biträdande enhetschef

3 maj 2024

Verksamhetschefer till LSS bostäder i Haninge kommun

Verksamhetschefer till LSS bostäder i Haninge kommun

3 maj 2024

Enhetschef hemtjänst

3 maj 2024