Enhetschef Informations- och ärendehantering

Enhetschef Informations- och ärendehantering

Arbetsbeskrivning

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill vara med och utveckla effektiva och ändamålsenliga informations- och ärendehanteringsprocesser utifrån gällande lagar, regler och riktlinjer. Enhetens huvudsakliga ansvarsområden är nämnd, utskott, juridik, registratur, arkiv och dataskydd.

Genom ett tillitsbaserat ledarskap leder du enhetens medarbetare som har en bred kompetens- och specialistkunskap. Du ansvarar för en helhetssyn och möjliggör att alla kompetenser samverkar för att lösa enhetens uppgifter. Du entusiasmerar, förankrar, leder och styr ett ständigt pågående utvecklingsarbete tillsammans med dina medarbetare. Tjänsten innebär stor variation i arbetsuppgifter, och med goda möjligheter att påverka och att bidra till en modern offentlig förvaltning.

Du kommer ha nära kontakt med motsvarande funktion i främst de andra fem socialförvaltningarna i Göteborgs Stad men också andra förvaltningar, då flera frågor är gemensamma.

Som enhetschef har du det operativa ansvaret för personal, ekonomi, verksamhet, resultat och arbetsmiljö.

Enheten Informations- och ärendehantering ingår i avdelningen Stab, kommunikation och säkerhet. Inom avdelningen finns även enheten Service, Säkerhet och krisberedskap samt en kommunikationsenhet. Vi är drygt 30 personer och avdelningschef ingår i förvaltningsledningen. Du ingår i ledningsgruppen i avdelningen tillsammans med två andra enhetschefer och verksamhetsutvecklare.


Vem blir din chef? Avdelningschef Maria Berntsson.
LinkedIn-profil: www.linkedin.com/in/mariaberntsson74

Som chef är jag engagerad, positiv och lyhörd och jag jobbar gärna med andra för att hitta de bästa lösningarna. Jag förväntar mig att du tar ansvar och samverkar med andra inom förvaltningen och staden, för att stötta chefer och medarbetare i frågorna som ligger inom enheten. Jag välkomnar dig som med mod och engagemang vill arbeta ihop med mig och dina kommande medarbetare, och utveckla en informations- och ärendehantering med god kvalité!

KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs att du har kandidat- eller magisterexamen i statsvetenskap, offentlig förvaltning eller juridik.
Du ska ha erfarenhet av personal-. verksamhets- och budgetansvar för en enhet med liknande funktioner.
Det är även krav på att du har god kunskap om förvaltningslagen, kommunallagen, offentlighet och sekretesslagstiftningen och dataskyddsförordningen.

Vi söker dig som kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde.

Du är lyhörd och söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du arbetar för sammanhållning i arbetsgruppen och ser misslyckanden som något att lära sig av och skapar utrymme för dialog.

Du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation.
Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.

ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Intervjuer planeras till 31 januari, 1 och 2 februari. För slutkandidater planeras heldag för Assessment Center 7, 8,15 eller 16 februari.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:

- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

Liknande jobb


6 november 2023

3 november 2023

3 november 2023