OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg är mitt uppe i ett stort stadsutvecklingssprång. Vår stad växer varje år och har ambitioner att fortsätta växa som regionens kärna. Trafikkontoret har en central roll i utvecklingen av staden, men också att förvalta den befintliga staden. Idag är vi ca 470 medarbetare som planerar, bygger, förvaltar och utvecklar stadens infrastruktur, gator och offentliga rum till största möjliga nytta för stadens boende, besökare och verksamma. I vårt uppdrag finns också att boka och administrera färdtjänstresor och andra serviceresor. Tillsammans med övriga förvaltningar och bolag i Göteborgs stad arbetar vi för att Göteborg ska fortsätta växa och utvecklas till en stad för alla.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en chef till enheten Trafikhantering. Enheten ser till att byggen och aktiviteter kan genomföras i staden på ett sätt som säkerställer en god attraktivitet, framkomlighet och tillgänglighet. Ditt uppdrag är då att underlätta vardagen för boende, besökare och näringsliv. Som chef är du intresserad av att verka i en operativ verksamhet med stor strategisk betydelse. Vi vill därför att du har ett engagemang inom trafikområdet.
Inom enheten arbetar cirka 20 engagerade medarbetare som varje dag säkerställer en hög tillgänglighet och framkomlighet i vår stad, både ute i fält och från kontoret. Du stödjer medarbetarna i svåra avgöranden, men du driver också utvecklingen av en verksamhet som både växer i omfång och ökar i komplexitet. Det senare gör du tillsammans med dina fem chefskollegor inom Parkering, Stadsmiljö och Mobilitet, Mobilitetstjänster, Stadsliv samt Trafikplanering.
Enhetens uppdrag är att svara för övergripande trafiksamordning, ansvara för upplåtelse av offentlig plats och besluta om tillfälliga trafikanordning, starttillstånd mm. Uppdraget innebär också att ha en samlad bild över framkomligheten och tillgängligheten i Göteborg, på kort och på längre sikt. En kunskap som ger intressenter och kontorets egna verksamheter rätt förutsättningar för sina uppdrag, inte minst i den intensiva byggvåg som just nu sveper över staden.
Arbetet genomförs i samverkan och dialog med projekt, boende, verksamheter och andra intressenter, samt i ett nära samarbete med till exempel Trafikverket och Västtrafik.
KVALIFIKATIONER
Du har lämplig högskoleutbildning eller erfarenhet inom området som arbetsgivaren kan bedöma som likvärdig. Vi vill att du har minst tre års erfarenhet som ledare med personal-, verksamhets-, budget och arbetsmiljöansvar. Vi ser gärna att du har varit verksam i en politiskt styrd organisation. Det är meriterande om du har arbetat med myndighetsutövning och om du har branschkännedom. Erfarenhet av arbete med strategiska frågor och förändringsarbete på ledningsnivå är viktigt.
För att lyckas med ditt uppdrag har du god operativ förmåga och stort intresse för trafik, framkomlighet och myndighetsutövning. Du är samarbetsorienterad och ansvarstagande med förmåga till helhetssyn. Du har stort intresse och engagemang i ditt ledarskap. Du vill ha medarbetare som tar ansvar och vill utvecklas och du leder med tydlighet, lyhördhet, engagemang och med ett coachande förhållningssätt. Du ser medarbetarnas delaktighet som en grundsten för goda leveranser och resultat med ett tydligt kvalitets- och kundfokus.
Vi vill att trafikkontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
ÖVRIGT
I den här rekryteringsprocessen tillämpar vi löpande urval och intervjuer.
Vi kommer att använda oss av testning som en del i vårt urvalsarbete.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.