Enhetschef på Swedac

Enhetschef på Swedac

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till att öka tilliten bland människor i samhället? Är du intresserad av att vara med att utveckla verksamheten tillsammans med oss? Då kan jobbet som enhetschef på Swedac vara något för dig.
Swedacs arbete syftar till att skapa tillit, tillit till att produkter och tjänster i samhället kvalitetssäkras och går att lita på. Vårt arbete är samtidigt en viktig del i svensk konkurrenskraft varför vi är en statlig myndighet under Utrikesdepartementet. Nu söker vi en enhetschef till enheten för miljö och hälsa.
Enheten för miljö och hälsa arbetar med ackreditering av miljö- och livsmedelslaboratorier samt medicinska laboratorier. Enheten ansvarar även för ackreditering av certifieringsorgan inom livsmedel- och lantbruksområden.

Om tjänsten
Som enhetschef hos oss har du möjlighet att planera och leda verksamheten som består av cirka 15 medarbetare. Att entusiasmera, stötta och utveckla är en viktig del i personalansvaret tillsammans med att ha ansvar för budget. Vi kan erbjuda en tjänst med stor variation, till exempel utveckling av verksamhet gentemot kunder samt dialog med föreskrivande myndigheter och departement i syfte att utforma nya ackrediteringsområden. Du kommer att få möjlighet att delta i analyser av nationella och europeiska regelverk och tillsammans med övriga kollegor och medarbetare påverka och implementera det. Tjänsten innebär även att man är en del av ett stimulerande och kreativt arbete att tillsammans med övriga chefer och experter utveckla en effektiv och samhällsinriktad tjänst som lever upp till kraven på Swedac som myndighet och nationellt ackrediteringsorgan.
Din bakgrund
Vi letar efter dig som har
Stort engagemang i ledarskapet och där den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete
En ledarskapsstil präglad av tydlighet, prestigelöshet, struktur och god samarbetsförmåga där du har en tydlig roll som arbetsgivarföreträdare.
Dokumenterad erfarenhet av att leda och utveckla personal i komplex miljö med budgetansvar
Erfarenhet från offentlig sektor
Relevant teknisk/naturvetenskaplig högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som i skrift

Det är meriterande om du har
Erfarenhet av myndighetsarbete
Erfarenhet av ackrediterade och certifierade organisationer
Utbildning inom ledarskap, ekonomi, förvaltningsjuridik och/eller kvalitetsledningssystem

Dina egenskaper
Som person är du trygg, strukturerad och tydlig och besitter en mycket god förmåga att leda, engagera och motivera dina medarbetare för att nå gemensamma mål. Ditt sätt att kommunicera präglas av tydlighet och lyhördhet för att på så vis säkerställa att budskap och förväntningar når fram till alla berörda parter. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt inom satta tidsramar och du kan fatta snabba beslut trots begränsad information och komplexa omständigheter. Vidare tar du gärna initiativ till nya aktiviteter och drivs av att uppnå resultat. Du trivs med att leda i en komplex verksamhet, och ser prestigelöst samarbete som en naturlig del. Självklart står du upp för statens värdegrund och Swedac kärnvärde som du bär med dig som en naturlig del av ditt ledarskap.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Nu är vi nyfikna på dig! Passa på att skicka din ansökan så snart som möjligt!


Om Swedac
Ett jobb på Swedac är ett jobb för en öppen och global marknad, ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett samhälle där människor kan känna tillit. Vi arbetar efter en värdegrund som baserar sig på samarbete och att vi är engagerade, respektfulla och ansvarstagande.
Swedac är en statlig myndighet som arbetar för kvalitet och trygghet. Vi är Sveriges nationella ackrediteringsorgan, samordnar den svenska marknadskontrollen och ansvarar för frågor om teknisk kontroll, reglerad mätteknik och ädelmetall. Vår verksamhet är mycket utåtriktad, både nationellt och internationellt.
Mer information och kontakt
Vår arbetsplats är belägen i centrala Borås i helt nyrenoverade lokaler med en öppen kontorslösning. Swedac har ett fokus på ökad digitalisering och vi använder videokonferenser och Skype i vårt dagliga arbete. Vi tillämpar individuell lönesättning, förtroendearbetstid och möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse.
Vi vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten och vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.
För mer information är du välkommen att kontakta chefen för ackrediteringsavdelningen Kristina Hallman, tel. 0771-99 09 00 (växel). Representanter för Saco och ST nås även via växeln.
Intervjuer kommer att ske v.17 och v.18.
Din ansökan tillsammans med CV skickar du till registrator@swedac.se senast den 20 april 2022. Ange dnr 2022/ 652 i din ansökan.


Behandling av personuppgifter
Inkommande post och e-post till myndigheter blir allmän handling och kan därför lämnas ut, om inte särskilda sekretessregler gäller. Det innebär att uppgifter som sänds in till Swedac kan komma att lämnas ut om någon begär att få ta del av dem, om inte myndigheten gör bedömningen att uppgifterna omfattas av sekretess. När uppgifter kommer in gällande annan person än arbetssökande, ex. referenspersoner etc. förutsätter Swedac att samtycke har skett med vederbörande person.
Swedacs behandling av personuppgifter sker enligt gällande lagstiftning och Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) - GDPR). Det innebär att Swedac skyddar personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att t.ex. arbetssökande och referenspersoner alltid har rätt att kontakta Swedac för att få reda på vilka personuppgifter Swedac har registrerade. Läs mer om rättigheter i Swedacs policy https://www.swedac.se/swedacs-integritetspolicy/
Swedac har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss kontakt med annonssäljare eller säljare av andra rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Roland Jonsson
0771-99 09 00
Generaldirektör Peter Strömbäck
0771-99 09 00
Teknisk handläggare (Medicinlaboratorier) Charlotte Woschnagg
0771-99 09 00
Teknisk handläggare (Miljö och livsmedel) Annika Norling
0771-99 09 00
Enhetschef Maria Wallin
0771-99 09 00
Avdelningschef Kari Björkqvist
0771-99 09 00
Chefsjurist Gerda Lind
0771-99 09 00
Rekryteringskonsult Ingela Papinski
0705-76 18 76
Rekryteringskonsult Dufwa Ledarskap Ingela Papinski
0705-76 18 76
Administrativ chef Helle Sörensen
0771-99 09 00

Sammanfattning

Besöksadress

Österlånggatan 5
None

Postadress

Box 878
BORÅS, 50115

Liknande jobb


Enhetschef

Enhetschef

21 maj 2024

Funktionschef inom civilt försvar

21 maj 2024

Enhetschef till spektrumanalys på PTS

Enhetschef till spektrumanalys på PTS

20 maj 2024