Enhetschef till avdelningen för funktionsnedsättning i Luleå

Enhetschef till avdelningen för funktionsnedsättning i Luleå

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för teamets resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Enhetschef ingår personalansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för teamen i enheten när det gäller enhetens resultat och handläggningstid.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Som Enhetschef ingår du i områdets ledningsgrupp som består av 15 personer och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Din enhet består av ca 16 medarbetare som arbetar inom förmånen aktivitetsersättning och har sin placering i Luleå, Piteå och Kalix. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten. Som enhetschef hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som:


• Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• Har god ledarskapsförmåga
• Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
• Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
• Har god självkännedom och är stabil som person
• Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• Samarbetar och samverkar effektivt med andra
• Har god kommunikativ förmåga
• Har körkort för personbil

Det är meriterande om du:


• Har erfarenhet av operativt ledarskap
• Har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
• Har erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring
• Har erfarenhet av att leda team
• Har erfarenhet av att leda på distans
• Har erfarenhet av att planera din verksamhet i samarbete med chefskollegor på distans

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placeringsort Luleå. Resor och övernattningar ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner
Chef (för frågor om tjänsten): Fredrik Samnegård, 010-116 28 30. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Josefin Lewenstierna 010-116 33 76, 010-111 43 60. Fackförbundet ST Eva Taavo 010-112 63 76. Saco-S: Peter Moberg, 010-111 79 29, Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 5 mars 2020

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 februari 2020
  • Ansök senast: 5 mars 2020

Liknande jobb


23 september 2020

23 september 2020

23 september 2020