Enhetschef till Enheten för sjuksköterskor

Arbetsbeskrivning

Ängelholm gör det omöjliga möjligt – det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling.

Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa? Läs mer om hur det är att arbeta i Ängelholms kommun på jobb.engelholm.se.




Kommunal vård och omsorg i allmänhet och hälso- och sjukvården i synnerhet står inför stora och spännande utmaningar. Några av dessa är den demografiska utvecklingen, minskande antal vårdplatser inom slutenvård och konkurrens om kompetens. Utifrån den nationella utvecklingen mot god och nära vård med primärvården, kommunal hälso- och sjukvård inkluderat, som en nyckel för att klara de framtida behoven hos befolkningen, skapas behov av att förändra de traditionella arbetssätten inom kommunal hälso- och sjukvård.
Enheten för sjuksköterskor är organiserad i Uppdrag och stöd, ett av huvuduppdrag Hälsas fyra verksamhetsområde och leds av två enhetschefer där du kommer att utgöra en av dem. På enheten arbetar cirka 50 sjuksköterskor med ansvar och uppdrag i hela vår verksamhet, särskilt boende, hemtjänst och funktionsstöd. För övrigt består Uppdrag och stöd av rehabenheten, MAS, MAR, trygghetsjouren och utvecklingsenheten. Enhetscheferna för HSL har sin utgångspunkt i gemensamma lokaler vilket ger goda möjligheter till samarbete, verksamhetsutveckling och personlig utveckling i vardagen.


ARBETSUPPGIFTER
Tillsammans med din chefskollega har ni gemensamt ansvar för några av enhetens övergripande områden som bemanningsplanering, rekrytering och ekonomi. Du har specifikt ansvar för de ca 20 medarbetare som arbetar kväll, natt, och i funktionsstöd när det gäller ex. daglig drift, kompetensutveckling och arbetsmiljö.

I ditt dagliga arbete utgör HSL-chefer, MAS och MAR din närmaste arbetsgrupp men du har också ett nära samarbete med bl.a. enhetscheferna för funktionsstöd. Du har helt enkelt en roll med många kontaktytor och samarbetar över gränser för att skapa värde för hela organisationen med medborgaren i fokus. Uppdraget kommer också kräva en god samverkan externt med bl.a. primärvård och slutenvård och vi tror att du kommer ha stor nytta av dina strategiska, relationskapande och kommunikativa förmågor.

Några av dina viktigare uppgifter kommer bli att tillsammans med verksamheten utarbeta nya och utveckla befintliga arbetssätt för att bedriva hälso- och sjukvård av god kvalitet. Hos oss är ett utvecklat teamarbete såväl inom HSL som med övriga professioner i verksamheten ett viktigt fokusområde. Du är mån om dina medarbetares trivsel och långsiktiga utveckling och finns tillgänglig både för att supportera, likväl som du utmanar och är tydlig med vad du förväntar dig. Tillsammans med medarbetarna skapar du en attraktiv arbetsplats som ger goda förutsättningar för långsiktig utveckling av såväl medarbetare som verksamhet.


KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen vill vi att du har för området relevant högskoleexamen. Vi vill att du har arbetat som chef i minst 2 år där du haft möjlighet att bygga upp relevanta erfarenheter av god samverkan och kunskap om personal-, ekonomi- och arbetsmiljöansvar som du tar med dig in i rollen. För att lyckas med dina uppdrag och komplettera oss i verksamhetsområdets ledningsgrupp är det meriterande om du har erfarenhet av och kunskaper inom LSS och socialpsykiatri.

Vi ser gärna att du har någon form av utbildning i ledarskap och projektledning och erfarenhet av att leda större förändringsarbeten. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Att du lever och verkar efter våra värdeord Öppenhet, Omtanke och Handlingskraft är naturligtvis en självklarhet. Det är även viktigt för oss att du som person är självgående och strategisk och har en väl utvecklad kommunikativ förmåga.

Vi räknar med att du är trygg i ditt ledarskap. Din grundinställning är att de flesta växer under ansvar och därför har du inga bekymmer med att delegera såväl ansvar som mandat. Ibland kräver ledarskapet förmåga att fatta obekväma beslut, och även i de fall du inte tycker om det så är det inget du drar dig för. Du är utvecklingsorienterad och drivande och har modet att ifrågasätta etablerade metoder och kreativiteten att föreslå alternativ.

Du har självklart ett trevligt och professionellt bemötande i dina kontakter med politiker, tjänstemän, näringsliv, medarbetare och naturligtvis våra medborgare.
Du kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift och känner dig trygg att använda datorn som ett av dina främsta arbetsredskap och med tanke på den digitala utvecklingen som sker i vård och omsorg ser vi gärna att du har en hög IT-mognad. Intervjuer kommer preliminärt att hållas nedanstående datum. Gör gärna en notis i din kalender redan nu.
• Eftermiddag 220329
• Eftermiddag 220330

Tjänsten kräver att du har B-körkort.
Om du blir aktuell för tjänsten kommer vi begära ett utdrag ur brottsregistret


ÖVRIGT
Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

verksamhetschef Filippa Kurdve
0431-870 00
Enhetschef Björn Klemedsson
0431-870 00
Enhetschef David Kanth
0431-469329

Sammanfattning

Besöksadress

Östravägen 2 Ängelholm
None

Postadress

Ängelholm
Ängelholm, 26280

Liknande jobb


22 april 2024