Enhetschef till Familjehemenheten

Enhetschef till Familjehemenheten

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.

Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité.

Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.

Om tjänsten
Vill du fortsätta att utveckla familjehemverksamheten i vår stad tillsammans med våra medarbetare och invånare? Är du en innovativ och handlingskraftig ledare som vill göra skillnad för Helsingborgarna?

Då är tjänsten som enhetchef inom familjehemsenheten något för dig.

Under hösten kommer det att ske ett innovationsarbete på Familjehemsenheten tillsammans med civilsamhället och externa aktörer. Socialförvaltningen i Helsingborg har påbörjat en resa där du kommer att ges möjlighet till att vara med och bidra i utvecklingen och förflyttningen från Socialtjänst till sociala tjänster. Du kommer att kunna ta del av de lärdomar och förslag till framtidens familjehemsvård som arbetas fram. I ditt uppdrag kommer det att vara viktigt att arbeta vidare med dessa för att möta utmaningarna som finns inom familjehemsvården.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef har du ansvar för verksamheten, leder och fördelar arbetet mot vårt gemensamma mål. Du har ett genuint intresse för att driva verksamheten framåt med nytänkande och framåtanda. Du organiserar och leder arbetet utifrån en helhetssyn tillsammans med ledningsgrupp, medarbetare, invånare och externa aktörer. Du ingår i ledningsgruppen på barn, unga och familj där vi utvecklas tillsammans och ger varandra kollegialt stöd. Vid din sida har du en verksamhetschef som du rapporterar till, två sektionschefer, en administratör och en sakkunnig.

Förutom att leva upp till lagstiftning och myndighetsutövning ser du precis som oss vikten av att arbeta förebyggande med lösningar på "hemmaplan". Innovationsarbetet syftar till att komma med nya strategier och tillvägagångsätt för Familjehemsenheten och driva utvecklingsfrågorna framåt. Förutom ditt verksamhetsansvar har du också ansvar för budget och personal.

I din roll som enhetschef till familjehemsenheten kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebära:

• Leda och stötta sektionscheferna i det dagliga arbetet
• Ha dialog och samverkan med olika samarbetspartners
• Deltagande i olika nätverk för att främja familjehemsvårdens utveckling
• Att vara en kraft i innovations och utvecklingsarbete som främjar framtidens familjehemsvård
• Ansvar för att leda och driva utvecklings- och innovationsarbetet utifrån verksamhetsplanen
• Arbeta med uppföljning, tar fram förbättringsåtgärder och genomför analyser utifrån mål i verksamhetsplanen
• Tjänsten som enhetschef till Familjehemsenheten i Helsingborg Stad är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse.

Kvalifikationer
Du har socionomexamen eller likvärdig högskoleexamen samt god erfarenhet av chef- och ledarskap. Du har bred kunskap om socialtjänsten som helhet samt erfarenhet av myndighetsövning inom barn och ungdomsområdet. Vi söker dig som har lust att leda och som delar vår ledarfilosofi om tillitsbaserad styrning, vilket innebär att du i ditt ledarskap är: tydlig, modig, kommunikativ, långsiktig och coachande. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

• Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Ledarskapsutbildning är meriterande, men inget krav.
• Minst 5 års erfarenhet från socialtjänst.
• Flerårig ledarerfarenhet. Erfarenhet av att leda andra ledare är meriterande.
• Erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation.
• Erfarenhet av budget-, personal-, och verksamhetsansvar.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt god datavana.
• Förmåga att se ditt uppdrag i ett större sammanhang och att samverka med andra och företräda din organisation.
• En god förmåga att samarbeta, har god självkännedom och insikt i dina förmågor och utvecklingsområden. Eftersträvar att vara ett föredöme och ha konstruktiva möten med andra.
• Är mål-, kvalitets- och resultatorienterad, arbetar aktivt med detta och uppnår resultat som förbättar kvalitet och effektivitet.
• Är kommunikativ och har ett arbetssätt som prioriterar dialog, förståelse och inlevelse för uppdragsgivaren.

Är du intresserad?
Vi samarbetar i denna rekrytering med Adecco. Vi behandlar intresseanmälningarna löpande under ansökningstiden och ber dig därför att skicka in din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 22e augusti 2022.

Eventuella frågor besvara av Adeccos Rekryteringskonsult Rahma Mallek på mail rahma.mallek@adecco.se . Vid frågor angående registrering på hemsidan kontakta vår Kandidatsupport på tel: 08-598 980 10.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Tove Östberg

Leila Mekidiche
08-598 981 58
Per Östman
0736847137
Lovisa Kvam
0859898002
Sandra Jonsson
08-598 980 22
Annmarie Lund

Linda Josephson
08-598 980 00
Lena Wassen
0736847486
Zandra Briseid
08-59898006
Mary Cairns
0736847147

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Adecco Sweden AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 augusti 2022
  • Ansök senast: 22 augusti 2022

Besöksadress

Kungsgatan 60
None

Postadress

Kungsgatan 60
STOCKHOLM, 10224

Liknande jobb


18 april 2024

16 april 2024

16 april 2024