Enhetschef till Upphandlingsmyndigheten

Arbetsbeskrivning

Upphandlingsmyndigheten är en liten myndighet med ett samhällsviktigt uppdrag i att stödja och främja sunda offentliga affärer. Vi söker en enhetschef som vill delta i ett spännande utvecklingsskede i myndighetens uppdrag. Vi har nyligen implementerat en matrisorganisation och leder myndighetens arbete mot de gemensamma målen i enlighet med vår strategikarta. Hos oss är det tvärfunktionella samarbetet och processorienterade arbetssättet avgörande för att vi ska lyckas i vårt uppdrag. Vi söker nu en enhetschef som kan leda arbetet på vår enhet upphandling & analys. Ser du potentialen i att använda upphandling som ett strategiskt verktyg för att skapa en hållbar samhällsutveckling? Då kan detta vara tjänsten för dig!  

Om enheten  
Enheten upphandling & analys består av 14 medarbetare och arbetar i huvudsak med löpande förvaltning, genomförande och uppföljning. Enheten arbetar med myndighetens hållbarhetskriterier och med att identifiera utvecklingsmöjligheter inom ett antal utpekade tjänsteområden. Inom enheten bedrivs också myndighetens statistikuppdrag. På upphandling & analys arbetar jurister, hållbarhetsspecialister, analytiker och affärsutvecklare. 

Arbetsuppgifter 
Rollen innebär att leda, fördela och utveckla enhetens verksamhet, i enlighet med beslutad strategiplan.  

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att 


• ansvara för att enhetens verksamhet planeras, genomförs och följs upp 
• bemanna myndighetens projekt med lämplig kompetens 
• samarbeta med övriga avdelningar och enheter för ett effektivt gemensamt samarbete mot myndighetens mål 
• representera arbetsgivaren genom att förmedla förståelse, helhetssyn och engagemang för det övergripande uppdraget till medarbetare 
• säkerställa att myndighetens processer efterlevs och att främja ett processorienterat arbetssätt. 

Som enhetschef rapporterar du till avdelningschefen för avdelningen hållbara offentliga affärer. 

Kvalifikationer 
För att bli aktuell för tjänsten ska du ha  


• högskole- eller universitetsexamen inom juridik, ekonomi eller annat relevant område, alternativt annan utbildning som vi anser likvärdig 
• 3 års dokumenterad ledarerfarenhet med budget- och personalansvar inom offentlig verksamhet där du också planerat, lett och följt upp verksamhet   
• mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. 

Meriterande för oss är  


• erfarenhet av att arbeta i en matrisorganisation 
• kunskap och/eller erfarenhet av offentliga inköp. 

Om dig  
Vi söker dig som är van vid att hantera komplexa utmaningar och med hjälp av effektstyrning kan bidra till myndighetens gemensamma resultat. Du har en mycket god förmåga att prioritera, följa upp, effektivisera och strukturera ditt och enhetens arbete. Eftersom vi nyligen genomgått en organisationsförändring är det viktigt att du har förmågan att leda i förändring och trivs med att verka i en uppbyggnadsfas.  

Du är duktig på att skapa engagemang och har lätt för att förmedla myndighetens vision och strategi på ett inspirerande sätt. Du tror starkt på ett tillitsbaserat ledarskap, och är bra på att skapa delaktighet och involvering. Vi söker dig som är en lösningsorienterad lagspelare och har en naturlig förmåga att med kommunikation skapa och bibehålla goda och förtroendefulla relationer.  

I denna rekrytering kommer stor vikt att läggas vid personliga egenskaper, lämplighet och förmågor. 

Om Upphandlingsmyndigheten 
Upphandlingsmyndigheten har det samlade ansvaret för att utveckla, förvalta och stödja den upphandling som genomförs av upphandlande myndigheter och enheter samt även att ge stöd till leverantörer. Vi ska verka för rättssäkra, effektiva och socialt och miljömässigt hållbara offentliga affärer till nytta för medborgarna och näringslivets utveckling. Vi ska även bidra till att den offentliga upphandlingens strategiska betydelse tas till vara och att den bidrar till att främja innovativa lösningar. Vi ger också vägledning i statsstödsfrågor till kommuner och regioner. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. 

Vi sitter i ljusa nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Vår myndighet växer och under våren/sommaren blir vi runt 80 medarbetare. Läs gärna mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats. 

Anställning 
Vi söker en enhetschef med start så snart som möjligt. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar förtroendearbetstid. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. 

Ansökan 
Tycker du att tjänsten låter intressant? Välkommen att skicka in din ansökan bestående av cv samt personligt brev via vårt rekryteringsverktyg. Sista ansökningsdag är 15 juni 2022. Urval sker löpande. 

Vi ser fram emot din ansökan! 

För mer information, välkommen att kontakta: 
Katarina Thomasson, Rekryteringskonsult hos Jefferson Wells, 070-231 28 05 alt. Katarina.thomasson@jeffersonwells.se 

Anna Möller Wrangel, tf Avdelningschef, Avdelningen för hållbara offentliga affärer, 08-586 217 77 

Elke Frölander, Saco-S, 08-586 217 71 

Daniel Mott, ST, 08-586 271 70

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upphandlingsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 maj 2022
  • Ansök senast: 15 juni 2022

Besöksadress

Svetsarvägen 10
Solna

Postadress

Box 1194
Solna, 17123

Liknande jobb


Enhetschef Gata/Park

Enhetschef Gata/Park

30 juni 2022

30 juni 2022