Enhetschef trafikplanering och logistik Serviceresor

Enhetschef trafikplanering och logistik Serviceresor

Arbetsbeskrivning

Göteborg är mitt uppe i ett stort stadsutvecklingssprång. Vår stad växer varje år och har ambitioner att fortsätta växa som regionens kärna. Trafikkontoret har en central roll i utvecklingen av staden, men också att förvalta den befintliga staden. Idag är vi ca 430 medarbetare som planerar, bygger, förvaltar och utvecklar stadens infrastruktur, gator och offentliga rum till största möjliga nytta för stadens boende, besökare och verksamma. I vårt uppdrag finns också att boka och administrera färdtjänstresor och andra serviceresor. Tillsammans med övriga förvaltningar och bolag i Göteborgs stad arbetar vi för att Göteborg ska fortsätta växa och utvecklas till en stad för alla.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en enhetschef till en av serviceresors sex enheter, Trafikplanering & logistik. Enhetens uppdrag är att se till att trafiken används så effektivt som möjligt till nytta för våra resenärer.

Som enhetschef kommer du tillsammans med dina medarbetare ansvara för planering, genomförande, kvalitetssäkring och uppföljning av verksamheten. Du har personal- och arbetsmiljöansvar samt budget- och verksamhetsansvar. Du ska utveckla arbetssätt och verksamhet på enheten utifrån ett tydligt kundfokus och i samverkan med andra verksamheter inom serviceresor och trafikkontoret.

Vidare ansvarar du för beräkningar och modelleringar samt utredningar av konsekvenser för olika logistikåtgärder. Du förväntas även driva avdelningens arbete för att identifiera och utveckla framtidens trafikrelaterade IT-stöd. Enheten ska delta i utbildnings- och uppföljningsaktiviteter relaterat till befintliga trafikavtal.

Enhetens uppgifter:
• Daglig uppföljning av trafiksituation och utveckling
• Utveckling av system, logistik och trafiklösningar
• Bedömning av trafikkostnadsutveckling baserat på nya avtal, index och förändring av sammansättning och parametrar
• Utveckling nya trafik- och reseformer med utgångspunkt i det behov som både dagens och framtidens resenärer har
• Uppdatering av systeminformation som parametersättning, trafikvolymer, adressregister, körtidsmatriser, priser, pass och fordon
• Förvaltning och utveckling av befintliga och framtida trafikrelaterade IT-stöd inom serviceresors område utifrån ett verksamhetsperspektiv
• Ansvara för administrativt stöd för olika verksamheter inom serviceresor

På enheten jobbar det ca 10 medarbetare. Genom ett coachande förhållningssätt stödjer du dina medarbetare i deras uppdrag och utveckling och du verkar för en god arbetsmiljö. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp liksom i trafikkontorets chefsgrupp och förväntas där bidra i arbetet med våra strategiska frågor utifrån ett helhetsperspektiv och utifrån trafikkontorets bärande principer om gemensamma arbetssätt, värderingar och förhållningssätt.


KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning med lämplig inriktning och erfarenhet av personalledning med verksamhets-, budget- och arbetsmiljöansvar. Vi vill att du har erfarenhet av arbete med logistik eller utveckling av IT-lösningar utifrån ett verksamhetsperspektiv. Vi ser att du har erfarenhet av strategiska frågor inom verksamhetsutveckling och förändringsarbete.

Vi söker dig som är modig, resultatinriktad, tydlig och lyhörd. Vi vill också att du har en god förmåga att samarbeta och har förståelse för olika synsätt för att kunna skapa gott förtroende i samverkan. Du förstår vikten av att arbeta med att skapa ett bra och utvecklande arbetsklimat genom engagemang, arbetsglädje och samarbete.

Som person är du problemlösande och analytisk. Du är kreativ och tycker om att tänka i nya banor. Du ska vara noggrann och ekonomiskt medveten samt ha en pedagogisk förmåga att förklara komplicerade problem. Du ska ha en uttalad förmåga att se helheten.

Det är meriterande om du har erfarenhet från att ha arbetat med färdtjänst, sjukresor eller andra typer av samhällsbetalda persontransporter och serviceresor.

Vi vill att trafikkontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


ÖVRIGT
Vi kommer löpande tillämpa urval och intervjuer i den här rekryteringsprocessen. Vi planerar att komma igång med intervjuer i början av juli.

Som en del i vårt urvalsarbete använder vi oss av arbetspsykologiska tester, MAP och Matrigma.

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs Stad , Trafikkontoret
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 juni 2020
  • Ansök senast: 30 juni 2020

Liknande jobb


6 maj 2024

Interimschef sökes till Tullverket i Göteborg!

Interimschef sökes till Tullverket i Göteborg!

3 maj 2024

6 maj 2024