Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen i Askersunds kommun ansvarar för äldreomsorg, LSS- och omsorgsverksamheten, socialpsykiatri, verksamhet för ensamkommande flyktingbarn samt individ- och familjeomsorg.

Vi behöver nu rekrytera en ny medarbetare till oss utifrån en mindre omorganisation och internrekryteringar.

ARBETSUPPGIFTER
Familjehemssekreterare rekryterar, utreder, stödjer och utbildar familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Att matcha en insats mot ett barns behov utgör en central roll i familjehemssekreterares arbete, likaså att rekrytera och utreda intresserade personer som vill bli familjehem.

Du ges möjlighet till regelbunden handledning, nära arbetsledning samt stöd och utbyte från erfarna kollegor.

Vi arbetar i verksamhetssystemet Procapita.


KVALIFIKATIONER
Har du erfarenhet av socialtjänstens familjehemsområde och även socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga i sin helhet? Är du dessutom samarbetsinriktad? Då kanske du är vår nästa familjehemssekreterare!

Vi söker en lagspelare till vår arbetsgrupp och någon som vill vara med och utveckla vår verksamhet. I ditt arbete kommer du att arbeta nära barnets socialsekreterare för att följa upp att det placerade barnet får god omsorg och god utveckling i sitt familjehem. Vi arbetar utifrån det tredelade föräldraskapet; socialtjänst, familjehem och föräldrar där barnperspektivet är navet i allt. Att sträva efter god kvalité inom familjehemsvården är en självklar del av ditt dagliga arbete. Som familjehemssekreterare värdesätter du och är duktig på att bygga relationer, då arbetet med familjehem och familjehemsplacerade barn ofta innebär långvariga relationer.

Resor är vanligt förekommande både i utredningsfasen och vid regelbundna uppföljningar i familjehemmet. Arbete på kvällstid kan förekomma. Som familjehemssekreterare i Askersund kommer du att ingå i en liten arbetsgrupp med korta beslutsvägar och i ett nära samarbete med samtliga medarbetare, ex mottagning, utredning och öppenvård.

Vi söker dig med socionomexamen eller annan likvärdig utbildning. Du har hög dokumentationsskicklighet, god kunskap om relevant lagstiftning och förmåga att kommunicera väl i både tal och skrift. Du har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat men är även en trygg och positiv lagspelare som kan skapa hållbara relationer med kollegor. I pressade situationer behåller du ditt lugn och du väljer att se lösningar snarare än problem. Vi fäster stor vikt vid tidigare erfarenhet och personlighet!

Ditt arbete präglas av ett gott och tryggt bemötande, god kvalité och en hög servicenivå. Arbetet kräver ett flexibelt förhållningssätt och att du organiserar och prioriterar effektivt, med kollegor och chef som nära bollplank i din vardag. Du är trygg med att ta initiativ och även fatta beslut och driva ditt och gruppens arbete framåt. Tidigare erfarenhet av utredningsarbete med familjer och barn är meriterande och B-körkort är ett krav.


ÖVRIGT
Observera! Annonsen vänder sig endast till dig som är intresserad av att arbeta i Askersunds kommun, och är inte en inbjudan till annonsförsäljare att ta kontakt. Vi väljer själva var och hur vi annonserar!

Kontaktpersoner på detta företaget

IFO-chef Ing-Mari Pettersson
0583-82061
Biståndshandläggare äo Birgit Carlsson
0583-820 69
SSR Anna Jakobsson
0583-81252
Vision Katarina Karlsson
0583-811 02
IFO-chef Ing-Mari Pettersson
0583-820 61
tf biträdande enhetschef Pia Jääskiläinen
0583-820 74
Vision Viktoria Ardeman
0583-820 64
Kommunal Maud Allvin
0583-811 98
enhetschef , barn och familj Ann Magnusson
0583-820 02
SSR Anna Jokobsson
0583-812 52

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Askersunds kommun, IFO
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 april 2022
  • Ansök senast: 8 maj 2022

Besöksadress

Stöökagatan 8 ASKERSUND
None

Postadress

Box 7
Askersund, 69621

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

2 maj 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

30 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024