Föreståndare stödboende för vuxna

Föreståndare stödboende för vuxna

Arbetsbeskrivning

Arbetsplats

Vill du vara med och bidra i människors utvecklings- och förändringsprocesser? Då är det betydelsefulla arbetet som Föreståndare på Stödboende för vuxna i Ljusdal rätt jobb för dig!
Ljusdals kommun planerar att starta ett tillfälligt boende för vuxna, där man kan få stöd och hjälp i sin sociala situation under tiden man väntar på ett eget boende. Målgruppen är de som är aktuella på socialtjänstens vuxenenhet, alltså människor med missbruks/beroendeproblematik eller vid utsatthet för våld. Därför söker vi en person som kan starta, driva, utveckla och ha det huvudsakliga ansvaret för en sådan verksamhet. Verksamheten kommer organisatoriskt att tillhöra socialtjänstens Vuxenenhet som består av tre socialsekreterare, en specialistsocionom, två fältsekreterare och en enhetschef. Vuxenenheten är samlokaliserad med kommunens öppenvård för vuxna där det finns fyra beroendeterapeuter. Tillsammans med en sjuksköterska från Region Gävleborg återfinns vi på Beroendecentrum i Ljusdal.

Arbetsmiljön präglas av ett öppet klimat med god stämning, bra sammanhållning och ett både starkt och prestigelöst kollegialt stöd. Vuxenenheten och Beroendemottagningen består kort och gott av ett dynamiskt gäng medarbetare med olika bakgrund, ålder, erfarenheter. Vår ambitionsnivå är hög vilket också innebär att humor, tillit och trygghet är viktiga delar hos oss för att skapa balans i vårt komplexa arbete som är varierande, utvecklande och utmanande.

Arbetsuppgifter
Att planera, utveckla och starta upp ett Stödboende för vuxna och ansvara för all verksamhet där. Förutom det dagliga klientarbetet kommer du alltså också att ha ansvar för verksamhet, viss ekonomi etc. Då verksamheten fortfarande är i planeringsstadiet finns möjlighet för dig att bidra med kunskap och erfarenheter kring hur den bäst kan utformas. Över tid tänker vi oss att även utveckla någon form av praktisk vägledning mot arbete för vuxenenhetens målgrupp och vi tänker oss att även detta uppdrag kommer att ingå i dina arbetsuppgifter. Alla arbetsuppgifter kommer att utföras i nära samverkan med övriga medarbetare på vuxenenheten/Beroendecentrum.  

Kvalifikationer/utbildning
Vi söker i första hand någon som har relevant högskoleutbildning, men även andra utbildningar kan, i kombination med rätt erfarenheter, bedömas som likvärdiga av arbetsgivaren. Utbildningar inom området missbruk/beroende, psykisk ohälsa samt våld i nära relation ses som meriterande, liksom CM, MI, och lösningsfokuserad metod.
Erfarenhet krävs av arbete med målgruppen vuxna med missbruks/beroendeproblem.
Du har även erfarenheter av och kunskap om hur det är att arbeta i en politiskt styrd organisation och du förväntas kunna arbeta strukturerat, självständigt och driva det planerade arbetet framåt.
Du är positiv och lösningsfokuserad, stabil, trygg och engagerad. Du är kommunikativ och tydlig och är bra på att skapa relationer och att möta människor där de befinner sig.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och samarbetsförmåga.
Du har en god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift samtidigt som du kan kommunicera med andra språk, till exempel via tolk. Arbetet ställer krav på att du kan vara flexibel, lösningsorienterad, samarbetsinriktad men också kunna arbeta självständigt.

Du är stabil, trygg, pedagogisk och har en förmåga att entusiasmera och vägleda andra. Du är van att arbeta självständigt, är initiativrik och driver dina brukares utvecklingsprocesser framåt. Du har god förmåga att skapa kontakter och underhålla relationer vilket bidrar till goda förutsättningar för samverkan i arbetet. Din förståelse för vikten av flexibilitet och ett lösningsorienterat fokus gör att du kan förhålla dig till förändrade omständigheter på ett konstruktivt sätt. Din grundläggande inställning är också att mötet med brukarna är själva kärnan i allt gott socialt arbete samtidigt som du även är beredd att dela med dig av dina erfarenheter och kunskaper till andra, även utanför arbetsplatsen.

Du är utvecklingsorienterad och har en genuin vilja och förmåga att kommunicera och samverka på ett respektfullt sätt med alla du möter, såväl brukare som medarbetare som med interna och externa samverkanspartners.

Vi ser dessutom med fördel på att du är bekant med vårt dokumentationssystem TRESERVA även om det inte är ett krav.
Slutligen önskar vi poängtera att stor vikt läggs vid personlig lämplighet hos oss då du kommer att vara en viktig del i ett arbetsklimat som vi trivs mycket bra med idag.

Övrigt
Vi arbetar i en organisation som har ett salutogent synsätt och strävar efter att med ett situationsanpassat ledarskap ha fokus på de individuella styrkor som varje medarbetare var för sig har. Hos oss väljer vi tillit till dig och ger dig förtroende och därför är kravet också att du måste gilla det ansvar som det innebär. Medarbetarnas erfarenheter, kompetens, engagemang, ansvarslust och förmåga att känna och bidra med glädje är väsentliga komponenter för att upprätthålla en god kvalitet i arbetet.

7-timmars arbetsdag har vi som heltidsmått hos oss vilket är en möjlighet att få extra tid till återhämtning och ett rikare liv vid sidan av arbetet. Möjlighet finns även att växla in semesterersättningen mot extra semesterdagar. B-körkort krävs.
Extern handledning är också en självklarhet för oss. B-körkort krävs.

Ansökningshandlingarna skall vara kommunen tillhanda senast 2022-04-22 

Varaktighet och Sysselsättningsgrad
Tillsvidareanställning, heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. 

Upplysningar lämnas av
Enhetschef, Sara Eriksson.
Tfl: 070-242 80 82

Fackliga kontaktpersoner
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.

Sista ansökningsdag
2022-05-01

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anette Swed
0651-181 07
Lisa Sjöström

Eva Berglund-Carlén
070-1902902
Elisabeth Fransson

Kjärstin Öhman

Eva Berglund-Carlén

Eva Åsåker

Inga-Lill Öjemark

David Norman

Carina Bryngelsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ljusdals kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 april 2022
  • Ansök senast: 1 maj 2022

Besöksadress

Förvaltningshuset
None

Postadress

None
LJUSDAL, 82780

Liknande jobb


21 november 2023

Service Operations Dispatcher

Service Operations Dispatcher

26 april 2023

Biträdande enhetschef till Hornstull servicehus

Biträdande enhetschef till Hornstull servicehus

31 oktober 2022