OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Just nu har Transportstyrelsen flera spännande förändringsarbeten på gång, bland annat ett förstärkt utifrån- och inperspektiv genom kunddrivet arbetssätt och utveckling av en ny förvaltningsmodell. Detta innebär att du kommer få vara med på vår utvecklingsresa och ditt arbete kommer ha fokus på samhällsnyttan genom att anta våra kunders och intressenters perspektiv i vårt nyutvecklings- och förvaltningsarbete!
För att långsiktigt kunna arbeta med samhällsnyttan i sikte, behöver du se helheten, tänka nytt och vara en motiverande teamledare när du identifiera och stöttar verksamheten vid start av nya utvecklingsprojekt likväl som när du planerar och koordinerar det löpande utvecklings- och förvaltningsarbete rörande våra IT-stöd. Genom att ha en överblick över samtliga utvecklingsinsatser på avdelningen är du även i din roll ett strategiskt stöd åt avdelningens ledningsgrupp. Din helhetssyn behövs eftersom du kommer vara länken mellan ledning, sakverksamhet, IT-verksamhet och förvaltningsorganisation.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen här.
Du kommer att
• medverka vid skapandet av avdelningens strategiska utvecklingsportfölj.
• ansvara för framtagandet av förvaltnings- och utvecklingsplan.
• planera och koordinera de löpande utvecklings- och förvaltningsarbete som ingår i utvecklingsplanen.
• stötta verksamheten vid uppstart av nya utvecklingsprojekt.
• leda medarbetare inom verksamhetsnära IT-förvaltning samt medverka till att skapa effektiva team och arbetssätt.
• budgetera och följa upp förvaltningens ekonomiska utfall.
• följa upp förvaltningsorganisationens leveranser och uppdrag.
• medverka i myndighetsövergripande forum och arbetsgrupper kring exempelvis vidareutveckling av våra arbetssätt och metoder.
• medverka i övrigt förekommande uppgifter inom avdelningen, till exempel svara på remisser och delta i styr- och referensgrupper.
Du måste ha
• relevant akademisk utbildning på lägst kandidatnivå.
• aktuell erfarenhet som projektledare eller förvaltningsledare.
• erfarenhet av verksamhetsutveckling.
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• mycket goda kunskaper i Office-paketet.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av arbete med agila team.
• erfarenhet av att leverera förvaltning i komplexa organisationer.
• erfarenhet av förändringsledning.
• erfarenhet av digitaliseringsinsatser.
• kunskaper och erfarenhet av att arbeta enligt en enligt en etablerad förvaltningsmodell, exempelvis pm3.
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.
• erfarenhet av budgetarbete.
• erfarenhet av arbete utifrån externa kunders behov.
Vi vill att du
• tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor.
• är självgående och tar ansvar för dina uppgifter.
• har god förmåga att samarbeta.
• planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt
• Har lätt för att anpassa dig till nya omständigheter.
• Kan kommunicera på ett tydligt sätt.
• Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och leverera lösningar.
Stor vikt läggs vid din personliga lämplighet!
Mer information
Tjänsten är en tillsvidareanställning placering i Borlänge och vi tillämpar normalt provanställning.
Du är välkommen att kontakta sektionschef Anna-Lena Källström, 010-49 555 47,
anna-lena.kallstrom@transportstyrelsen.se
Saco, Patrik Sundvall och ST, Bo Eric Petterson nås via vår växel på 0771–503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. Ansökan till oss senast den 25 oktober 2020 märkt med referensnummer TSG 2020–7790. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Kort om avdelning Väg och järnväg: Vi utformar regler, prövar tillstånd och bedriver tillsyn inom väg- och järnvägsområdet över till exempel väg- och järnvägstrafik, fordon, förarutbildning, förarprövning och yrkestrafik. Avdelningen deltar i internationellt arbete med utveckling av regler inom EU och ECE. Avdelning Väg och järnväg genomför även analyser av väg- och järnvägstrafiken och tillhandahåller information om skador och olyckor. Vi finns på 11 orter och huvudorten är Borlänge.