Gruppchef - led och utveckla vår arkiv- och registratorsverksamhet

Gruppchef - led och utveckla vår arkiv- och registratorsverksamhet

Arbetsbeskrivning

Arkiv- och registratursektionen, Juridik- och affärsenheten, Förvaltningsavdelningen
Söker du en chefsroll där du får bidra i ett aktivt utvecklingsarbete? Lockas du av att driva frågan om digitalisering av handlingar samt införandet av ett e-arkiv? Vill du ingå i en chefsgrupp där vi stöttar och kompletterar varandra genom våra olika kompetenser? Då kan det här vara en tjänst för dig. Vi erbjuder ett stimulerande arbete inom Arkiv- och registratursektionen där du får inblick i stora delar av Regeringskansliets verksamhet och många kontaktytor på departementen och ambassaderna.   

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Arkiv- och registratursektionen ansvarar för arkiv- och registratorsverksamheten för alla departement, samt för stöd och tillsyn av utrikesförvaltningens arkiv- och registratorsverksamhet. Sektionen har ca 60 medarbetare och är uppdelad i fyra grupper. I Regeringskansliets arkiv finns dokument från såväl Regeringskansliet som utrikesrepresentationen vilket inkluderar Sveriges ambassader i andra länder.

Som gruppchef är du del av sektionens chefsgrupp, bestående av sektionschef och fyra gruppchefer.  Du har personalansvar för mellan 11-14 medarbetare. I rollen som gruppchef ingår att planera, leda, företräda och följa upp verksamheten, samt samordna gruppens verksamhet med övriga grupper inom sektionen. 

Du deltar i ett aktivt utvecklings- och förändringsarbete inom sektionens verksamhetsområde. Bland annat kommer du att driva frågan om e-arkiv under kommande år. Resor till ambassaderna kan förekomma i tjänsten (dock ej under pågående pandemi).

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. 

Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk utbildning samt några års arbetslivserfarenhet med kvalificerade uppgifter inom offentlig sektor. Det är meriterande om din akademiska utbildning är inom arkivvetenskap, juridik, statsvetenskap eller annat område som Regeringskansliet bedömer som relevant. Du har god kunskap om den lagstiftning som reglerar hantering av allmänna handlingar. Erfarenhet av arbete inom registrators- eller arkivfunktion inom offentlig sektor är meriterande, liksom chefs- eller ledarerfarenhet, gärna från registrators- eller arkivverksamhet. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete eller om du har erfarenhet av digitaliseringsarbete. 

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen som gruppchef behöver du ha goda ledaregenskaper, dvs att du kan motivera, delegera, skapa engagemang och delaktighet bland dina medarbetare. Du är mål- och resultatorienterad och skicklig på att driva arbete och processer framåt. Då du kommer att samarbeta med många personer är det avgörande att du har en god samarbetsförmåga, ett lösningsorienterat förhållningssätt och ett gott omdöme. Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift.


Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning. Regeringskansliet tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta sektionschef Tove Zetterqvist, på 08-405 37 18. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Mari Hammarbäck på 08-405 20 55. Fackliga kontaktpersoner är Jesper Svarén för Saco och Inger Yalcin för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 oktober.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 september 2020
  • Ansök senast: 4 oktober 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Enhetschef kart och GIS

Enhetschef kart och GIS

16 maj 2024

Chef enheten tjänsteutveckling

Chef enheten tjänsteutveckling

16 maj 2024

Chef enheten tjänsteutveckling

Chef enheten tjänsteutveckling

16 maj 2024

Chef enheten tjänsteutveckling

Chef enheten tjänsteutveckling

16 maj 2024