Gruppchef med fokus på lokalvård och vaktmästeri, 1 - 2 st

Gruppchef med fokus på lokalvård och vaktmästeri, 1 - 2 st

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns cirka 45 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.


Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.




LU Service är en sektion inom den gemensamma förvaltningen.

Det arbetar ca 260 medarbetare inom funktionerna lokalvård, vaktmästeri, tryckeri, konferens, studentbostäder. Lokalservice erbjuder tjänster inom lokalvård och vaktmästeri inom Lunds universitet.
Ledarskapet på sektionen är tillitsbaserat och ledning samt verksamhetsstöd är placerad centralt i Lund, i närheten av LTH. Medarbetarna är utlokaliserade i olika hus i Malmö, Lund och Helsingborg. I arbetet ingår att regelbundet arbeta nära kunder och medarbetare med fokus på leverans, arbetsmiljö, kunddialog osv.

 

Verksamhet i förändring

LU Service har påbörjat ett förändringsarbete för att bättre kunna möta beställarnas behov av service. Du kommer att bli en viktig del i denna förändring genom att driva och förklara den för såväl medarbetare som kunder.

Förändringen görs för att LU Service ska bli en mer heltäckande FM-organisation som kan arbeta flexiblare för att möta kundernas behov av mer komplexa tjänster. Genom att samordna dem bli flexiblare och mer kompetent i såväl ledarskap, som i drift öka den digitala kompetensen och implementera digitala verktyg i verksamheten, öka engagemanget hos medarbetarna för att de ska bli självdrivande och vara med att utveckla verksamheten och känna sitt värde.

 

Rollen som chef och ledare

Vi söker en gruppchef som vågar, vill och kan leda, tänka nytt och samarbeta. I samarbetet med dina gruppchefskollegor är du tydlig med vem du är och vad du tänker; ert samarbete är avgörande för att verksamheten ska fungera. Vi värdesätter gemenskap och vet hur viktigt det är att trivas och ha roligt på jobbet. Du kommer att ingå i en grupp om åtta gruppchefer som tillsammans leder och planerar arbetet för drygt 200 medarbetare.

För att lyckas i rollen har du flera års erfarenhet av arbete som chef och vet vad det innebär att vara arbetsgivare, ledare och verksamhetsansvarig. Du har erfarenhet av att arbeta aktivt med att skapa en god arbetsmiljö för dina medarbetare, dina kollegor och dig själv.

Inom LU Service finns ett verksamhetsstöd som hjälper till i frågor gällande HR, verksamhetssystem, ekonomi, arbetsmiljö, kommunikation och utveckling.

 

Rollen som kundansvarig

Utöver ansvaret att leda och fördela arbetet för dina medarbetare har du också ansvar för att bygga professionella relationer med våra kunder. I detta arbete ingår bland annat att göra behovsanalyser, att förändra arbetssätt, att ställa krav och att såväl paketera som presentera servicelösningar. I denna roll är du aldrig ensam; du kommer att ha mycket hjälp från dina chefskollegor och från stödfunktionerna. Vi gör det tillsammans.

 

Du

Du är prestigelös, självgående och är mer generalist än specialist. Du tar egna initiativ, samlar information, är nyfiken och kreativ; du vågar tänka nytt, frågar en kollega om du inte vet och är inte rädd för att göra fel. Du samlar de kompetenser du behöver för att lösa ett problem och driver utvecklingen framåt. Du är ödmjuk inför det faktum att du inte alltid vet bäst, eller ibland alls, och att ditt arbete kräver prestigelöst samarbete och kommunikation för bästa resultat.

Du trivs med att organisera oreda, att snabbt ändra fokus och att få alla dina alldeles för detaljerade planer grusade när ett virrvarr av mer akuta uppgifter behöver prioriteras. Du arbetar med målet i sikte, trivs med att vägen till målet sällan är rak och har förmågan att få medarbetare, kunder och kollegor att gå åt samma håll.

Du tycker om att arbeta med människor och grupper, att skapa relationer, att utveckla verksamhet och arbetssätt samt att få människor att arbeta tillsammans. Vi behöver en erfaren, modig ledare som leder med tillit, med hjärtat, och som kan hantera konflikter samt ta tuffa beslut när det behövs. Du ska också kunna motivera och involvera medarbetare i såväl utveckling som i den dagliga driften.

Du är tydlig i din kommunikation; säkerställer att dina budskap når fram och att du blir förstådd. LU Service är en mångkulturell arbetsplats och det är viktigt att du kan anpassa din kommunikation till olika mottagare.

 

Kvalifikationer

För att vara aktuell för tjänsten ska du:

- ha högskoleutbildning inom relevant område eller eftergymnasial utbildning/långvarig erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig och passande för uppdraget
- ha dokumenterad, flerårig arbetslivserfarenhet i rollen som arbetsgivare, ledare och verksamhetsansvarig
- ha erfarenhet av att, som chef, arbeta aktivt med att förbättra arbetsmiljön
- ha mycket god kommunikativ förmåga
- vara van att arbeta med digitala verktyg, såsom Officepaketet och Teams
- ha B-körkort

Det är meriterande om du har:

- dokumenterad erfarenhet av ledning inom Facility Management
- dokumenterad erfarenhet av relationsbyggande med kund
- genomgått ledarskapsutbildning

 

Övrigt

Anställningen är tillsvidare med omfattningen 100 procent med tillträde den 1 december 2023 eller enligt överenskommelse.
Provanställning kan komma att tillämpas.

 

Så här söker du

Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. Ansökan ska/bör innehålla personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Ansökan ska/bör även innehålla CV, examensbevis eller motsvarande samt övrigt som du önskar åberopa (kopior av betyg, uppgifter till referenser, rekommendationsbrev etc.)

Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.

LU Service är en sektion inom universitetets gemensamma förvaltning och erbjuder såväl tjänster som produkter till universitetets verksamheter. LU Service består av sex avdelningar som arbetar med bl.a. lokalvård, vaktmästeri, reception, tryckeri, post, parkering, universitetsbutik, konferens och bostäder. LU Service har ca 270 medarbetare.

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Artiklar i detta ämnet

  1. Bra ledare som chef

Kontaktpersoner på detta företaget

Zoran Ivic,Driftledare
046-222 43 14
Zoran Ivic
046-222 00 00
Eva Wendel
+46462227090
Liselott Olsson
+46462223862
Zoran Ivic
046-222 43 14
Ulrika Verngren
+46462228431

Sammanfattning

Besöksadress

PARADISGATAN 2
None

Postadress

PARADISGATAN 2
Lund, 22350

Liknande jobb


Sektionschef samordning

Sektionschef samordning

19 april 2024

27 mars 2024

15 februari 2024

27 februari 2024