Handläggare

Arbetsbeskrivning

Enheten rehabílitering, habilitering & hjälpmedel


Beställare sjukvård

Avdelningen för Närsjukvård är en av förvaltningens tolv avdelningar och består av nio enheter. En av dessa är enheten för rehabilitering, habilitering och hjälpmedel som har ansvar för avtalsrelationer med de vårdgivare i länet som bedriver vård inom dessa områden. Enheten ansvarar också för sjukskrivningsfrågor och rehabilitering samt försäkringsmedicinska utredningar utifrån de överenskommelser som Sveriges Kommuner och Landsting tecknat med staten. En viktig uppgift för enheten är att bistå den politiska organisationen med beslutsunderlag. Enheten har en budget kring ca 4 miljarder kronor och har 20 anställda varav 3 samordnare.

En av enhetens handläggare går nu i pension, varför vi söker en ersättare.



Arbetsuppgifter:
• Ta fram årliga verksamhetsplaner och genomföra beslutade aktiviteter utifrån de statliga överenskommelserna
• Ansvara för avtal med vårdgivare inom rehabiliteringsområdet, utveckla och följa upp dem, delta i upphandlingar och vårdvalsarbete, utredningar och redovisningar. Delta vid fördjupade uppföljningar.
• Arbeta nära den försäkringsmedicinska kompetensen och med berörda vårdgivare
• Utifrån befolkningens behov bedöma länets behov av rehabilitering
• Handlägga ärenden och ta fram beslutsunderlag till den politiska organisationen samt delta i genomförandet av politiskt fattade beslut.
• Samarbeta med andra enheter och avdelningar inom förvaltningen, SKL, Försäkringskassan, övriga huvudmän och andra landsting.
• Delta i olika samarbetsorgan och med patient- och brukarorganisationerna
• Genomföra informationsmöten, seminarier och work-shops.

Arbetet är självständigt med krav på personliga initiativ.


Kvalifikationer:
Du har relevant högskoleutbildning gärna som hälsoprofession, helst på avancerad nivå med flera års yrkeserfarenhet. Du har erfarenhet av utredningsarbete och kunskaper om den politiska organisationen i stat, kommun och landsting. Du har en god övergripande kännedom om hälso- och sjukvårdssystemet. Det är meriterande om du har erfarenheter inom enhetens ansvarsområden.

Personliga egenskaper:
Du är en engagerad person som strukturerat och självständigt kan genomföra kvalificerade utredningar och arbeta målinriktat. Du tycker om att arbeta i interprofessionella team.
Arbetet innebär kontakter både internt och externt, vilket innebär att du har mycket god förmåga att kommunicera, samarbeta och skapa förtroende. Du har också en god stilistisk och analytisk förmåga och kan hålla i presentationer.


Övrig information:
Vi har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar därför sökande som kompletterar vår förvaltning avseende jämställdhet och mångfald.


Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, HSF, ansvarar för att befolkningen i Stockholms län har tillgång till en effektiv och säker hälso- och sjukvård samt tandvård. Det innebär beställning och uppföljning av hälso- och sjukvården, men också kunskapsstöd genom olika vårdprogram, riktlinjer och e-hälsotjänster. Varje år beställer Stockholms läns landsting vård för omkring 50 miljarder kronor.

Vi tar endast emot ansökningar via detta system.
Ansök genom att klicka på knappen "Ansök här".
Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte.

Sammanfattning

Liknande jobb


7 juni 2024

Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

7 juni 2024

Planeringssekreterare

Planeringssekreterare

7 juni 2024