Handläggare - arbeta med samordning av Regeringskansliets krishantering

Handläggare - arbeta med samordning av Regeringskansliets krishantering

Arbetsbeskrivning

Kansliet för krishantering, Statsrådsberedningen
Har du erfarenhet av arbete med krishantering? Har du kunskap om det svenska krisberedskaps- och krishanteringssystemet? Då kan rollen som handläggare vid sektionen för samordning vara något för dig. Vi erbjuder en variationsrik roll mitt i händelsernas centrum. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Kansliet för krishantering arbetar med att stödja chefstjänstemannen för krishantering i dennes ansvar att analysera, samordna och inrikta krishanteringen i Regeringskansliet samt utveckling, uppföljning och nödvändiga förberedelser för detta. Kansliet består av cirka 40 medarbetare varav en är chef för kansliet och tre sektionschefer. Kansliet är placerat vid Statsrådsberedningen.

Sektionen för samordning ansvarar för de samordningsuppgifter som kansliet har i förberedelserna inför, vid och efter krishanteringsarbete. Sektionen ansvarar för att planera och genomföra övning och utbildning i krishantering för regeringen och Regeringskansliet, och genomför även uppföljning av krishantering. Sektionen samordnar och driver kansliets internationella frågor och EU-arbete. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen inom relevant område, exempelvis med samhällsvetenskaplig eller annan relevant inriktning. Det är meriterande om du har utbildning kopplad till Sveriges krisberedskap och totalförsvar. Du har erfarenhet av att arbete i Regeringskansliet eller vid statlig myndighet med frågor relevanta inom sektionens verksamhetsområden. Vi vill att du har erfarenhet av att ha arbetat med krishantering vid statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet. Du behöver också ha erfarenhet av att arbeta under tidspress och hålla satta tidsramar. Kunskap om det svenska krisberedskaps- och krishanteringssystemet är ett krav liksom mycket goda kunskaper i svenska och engelska. Det är meriterande av att ha arbetat med krishantering i Regeringskansliet, liksom av att ha planerat, genomfört och utvärderat övningar. Om du har erfarenhet av samordning inom Regeringskansliet eller statlig myndighet är det också meriterande. 

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du har mycket god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga. Du tar initiativ och är självgående i ditt arbete. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och är lugn och stabil i pressade situationer. För att lyckas i rollen krävs att du är strukturerad i det att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Vidare är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du utför ditt arbete med gott omdöme. 

Övrigt
Ett flertal anställningar, både tillsvidare och tidsbegränsade anställningar med ev möjlighet till förlängning. 
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.



Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Katja Anell som är enhetschef, på 08-405 37 76. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Helena Olofsson på 08-405 14 78. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Sofia Wretler Meureke för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 augusti 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 augusti 2023
  • Ansök senast: 22 augusti 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024