Handläggare - arbeta med socialförsäkringar

Handläggare - arbeta med socialförsäkringar

Arbetsbeskrivning

Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet

Vill du arbeta med att utveckla det svenska socialförsäkringssystemet? Har du erfarenhet av socialförsäkringsfrågor? Då kan vi erbjuda ett meningsfullt arbete med stort eget ansvar och utmanande arbetsuppgifter som både bidrar till samhällsutvecklingen och främjar din personliga utveckling. 

Socialförsäkringsenheten arbetar med centrala frågor inom den svenska välfärdspolitiken, frågor som har stor betydelse i människors vardag - familjepolitiken, sjukförsäkringen och pensionerna. Enheten arbetar också med internationella socialförsäkringsfrågor så som samordning av socialförsäkringsförmåner mellan EU:s medlemsstater. Enheten ansvarar även för styrningen av bl. a Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten som är centrala aktörer i de offentliga. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag

De allmänna socialförsäkringarna är en central del i den svenska välfärdsmodellen och har under lång tid bidragit till att skapa trygghet och motverka ekonomisk utsatthet. Det handlar om att ge ekonomisk trygghet vid sjukdom, ålderdom och när barnen är små. Ditt arbete som handläggare syftar till att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik inom dessa områden.  Du kommer att arbeta med analyser och framtagning av underlag, du förbereder och medverkar i möten samt bereder ärenden. Arbetet sker under en fortlöpande och nära dialog med departementets politiska ledning som med andra enheter, departement, myndigheter och organisationer.  Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. 

Din bakgrund

Vi söker dig som har universitets- eller högskoleexamen med juridisk, samhällsvetenskaplig eller, ekonomisk inriktning eller annan relevant akademiska utbildning. Du har erfarenhet, gärna några år,  av handläggande eller utredande uppgifter från arbete i Regeringskansliet eller relevant myndighet. Arbetet kräver att du har god förståelse för arbete i en politiskt styrd organisation. Det krävs också att du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Det är meriterande med erfarenhet av handläggande arbete samt kunskap om och arbete med socialförsäkringar och erfarenhet av arbete med styrningsfrågor. 

Dina egenskaper

För att trivas och passa in i rollen som handläggare, är du positiv, självgående, resultatinriktad och har förmågan att hantera flera parallella processer. Du är analytisk, har lätt för att se helheter samt att förstå din egen roll i arbetsprocesser. Ditt arbetssätt präglas av struktur och kvalitetsmedvetenhet, du har gott omdöme. För arbetet krävs även att du har god samarbetsförmåga, är serviceinriktad och är kommunikativ och anpassar språk efter syfte och mottagare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper så du med din kompetens och dina egenskaper kompletterar oss och kan fungera väl på vår enhet. 

Övrigt
En tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Eventuellt kan ytterligare någon tillsvidareanställning med  provanställning bli tillsatt.

En tidsbegränsad anställning med tillträde snarast och till och med 31 december 2020. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Therese Karlberg som är enhetschef, på 08-405 53 76. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Ann-Sofi Brandt på 08-405 52 41. Fackliga kontaktpersoner är Esbjörn Åkesson för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 mars 2020.

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Socialdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner, samt premiepensionssystemet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 februari 2020
  • Ansök senast: 1 mars 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024