Handläggare (beredskapsplanering, mm)

Arbetsbeskrivning

KANSLIET FÖR KRISHANTERING Kansliet för krishantering vid Statsrådsberedningen ansvarar för att utveckla, samordna och följa upp Regeringskansliets krishanteringsarbete.Kansliet bedriver också omvärldsbevakning, ansvarar för utbildning och övning samt tar fram analyser av hot och risker som kan drabba Sverige.Vid kriser ska kansliet larma, initiera krishanteringsarbetet och stödja beslutsfattare i Regeringskansliet samt samordna underlag.Kansliet leds av en chefstjänsteman samt en biträdande chef.STATSRÅDSBEREDNINGEN Regeringskansliet består av Statsrådsberedningen, departementen och Förvaltningsavdelningen.Statsrådsberedningen leder och samordnar arbetet i Regeringskansliet.Statsrådsberedningen är indelad i statsministerns kansli, EU-ministerns kansli, samordningskanslier, förvaltningschefens kansli, rättschefens kansli, kansliet för samordning av EU-frågor och kansliet för krishantering.KANSLIET FÖR KRISHANTERING SÖKER HANDLÄGGARE (BEREDSKAPSPLANERING, STABSARBETE OCH METOD- OCH TEKNIKSTÖD) Arbetsuppgifterna innebär att du som handläggare vid sektionen för krishantering kommer att arbeta med att utveckla arbetsformer och rutiner för stabsarbete och krishanteringsstöd.Du kommer vidare att arbeta med beredskapsplanering och krisstabsarbete inom kansliet och inom Regeringskansliet.Metod- och teknikstöd för krishantering samt hantering av olika säkerhetsfunktioner ingår också i arbetsuppgifterna.En annan uppgift är att arbeta med övningar och utbildningar i krishantering.Vid kriser ska du kunna delta i stabsarbetet i kansliet och i kriskoordineringscentret.Du förväntas själv kunna leda projekt och kunna ingå i arbetsgrupper inom kansliet och tillsammans med departementen.Arbetet sker i nära samverkan med berörda departement, myndigheter och organisationer.Tjänsten kan komma att innebära beredskapstjänstgöring.Vi söker dig som har en akademisk examen eller motsvarande och som har erfarenhet av arbete med krishanteringsfrågor eller liknande verksamhet.Du har relevant arbetslivserfarenhet.Du är noggrann, välorganiserad och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.Din personlighet präglas av öppenhet, samarbetsvilja, ett stort mått av flexibilitet och gott omdöme. Du ska vidare ha - god förmåga att arbeta tillsammans med andra, - förmåga att kunna arbeta självständigt, - erfarenhet av krishantering och stabsarbete, - god förmåga att bygga och upprätthålla nätverk, - god förmåga att företräda kansliet, - språkkunskaper utöver engelska (är meriterande) samt - internationell erfarenhet (är meriterande). Tjänsten är placerad i säkerhetsklass.Regeringskansliet erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.Din ansökan kommer att bli offentlig handling.

Sammanfattning

Liknande jobb


Administrativ chef

Administrativ chef

30 maj 2024

Fastighetskonsult

Fastighetskonsult

29 maj 2024