Handläggare - bidra till styrning och uppföljning av domstolsväsendet

Handläggare - bidra till styrning och uppföljning av domstolsväsendet

Arbetsbeskrivning

Enheten för processrätt och domstolsfrågor, Justitiedepartementet
Är du en person med mycket god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och att hantera flera frågor samtidigt? Tycker du om  att driva och samordna arbetsprocesser och har erfarenhet av arbete rörande myndighetsstyrning? Då erbjuder vi dig en självständig roll i händelsernas centrum som präglas av tempoväxlingar, dynamik och komplexa utmaningar.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Vi söker dig som i nära samarbete med kollegor, andra departement och våra myndigheter vill fortsätta förvaltningen och utvecklingen av regeringens myndighetsstyrning. Den vi söker ska ansvara för regeringens styrning och uppföljning av några av de myndigheter som enheten ansvarar för. I rollen ligger bl.a. att självständigt analysera och bedöma myndigheternas verksamhet och resultat och ansvara för myndighetsdialogen. Du bör också vara redo att identifiera utvecklingsområden, ansvara för utformningen av delar i budgetpropositionen, regleringsbrev och regeringsuppdrag samt att vara ett stöd för enhetens övriga medarbetare i styrningsfrågor. Arbetsuppgifterna innefattar också analys av ekonomiska underlag från myndigheterna och att i stor utsträckning hantera löpande ärenden och framtagande av underlag till den politiska ledningen, ofta under tidspress. 

Läs mer om departementet och enhetens verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi vill att du har relevant akademisk examen, företrädesvis med samhällsvetenskaplig inriktning, t.ex. ekonomi, juridik eller statsvetenskap och erfarenhet av kvalificerat arbete med myndighetsstyrning inom Regeringskansliet och/eller motsvarande erfarenhet av arbete på t.ex. central nivå vid en statlig myndighet. Att du har mycket goda kunskaper om den statliga förvaltningsmodellen och regeringens styrning av myndigheter ser vi som avgörande. Det är meriterande om du har erfarenhet från enhetens verksamhetsområden.

Dina egenskaper
Arbetet kräver uthållighet och flexibilitet där du som handläggare själv behöver kunna prioritera, samordna och driva dina processer framåt. För att trivas med arbetet är det också viktigt att du har en god analytisk förmåga. Med det menar vi att du kan samla in, bedöma och bryta ned komplex information, många gånger från flera håll, för att sedan använda denna som grund i problemformulering och förslag till lösningar. Du är också mycket bra på att uttrycka dig i tal och skrift.

Enhetens ansvarsområde gör också att det kan krävas snabba ställningstaganden i dagsaktuella frågor och du bör därför tycka det är roligt att arbeta under förhållanden där du får vara beredd på det oförutsedda och rycka in där det behövs, även om tiden ibland är knapp. Som myndighetshandläggare har du många och ingående kontakter såväl internt som externt och vi tror därför att du trivs att samarbeta med andra kunniga kollegor och berörda för att på ett konstruktivt sätt fortsätta att effektivisera regeringens styrning av våra myndigheter.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning om cirka 12 månader. 
Tillträde feb/mars 2021.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschefen Anneli Skoglund på 08-405 50 29 eller biträdande enhetschef Frida Göranson på 08-405 17 46. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Jennifer Hill på 08-405 55 17. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas, Saco och Susanna Wiener, ST. Du når dem båda på 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Du ansöker genom att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3 december 2020.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 november 2020
  • Ansök senast: 3 december 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024