Handläggare inom utlämnande

Handläggare inom utlämnande

Arbetsbeskrivning

Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Oavsett plats, situation eller skede i livet vill vi att det ska vara lätt att göra rätt.

Skatteverket är till för alla i samhället och som handläggare inom utlämnande av handling kommer du ha ett lärorikt arbete som innebär handläggning med högservicenivå. Hos oss är du med och gör samhället möjligt! 

Om jobbet

Du arbetar med att hantera begäran om utlämnande. Inom arbetsuppgiften förekommer ärenden av olika karaktär och innebär handläggning av allt ifrån enkla, snabba till mer kvalificerade ärendetyper där bedömningar behöver göras utifrån gällande lagar och regler.

Begäran om utlämnande kommer från offentliga aktörer och allmänheten. Du lämnar ut uppgifter från Skatteverkets verksamhetssystem och i vissa fall behöver du göra en sekretessprövning.

Arbetet är teambaserat vilket innebär att du arbetar nära dina kollegor och ni tar stöd av varandra för att klara teamets uppdrag vilket kan innebära att det blir aktuellt att du har andra arbetsuppgifter. Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra.

Du tillhör skatteområde 1 på Skatteavdelningen med placering i Sundsvall eller Östersund.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor
- arbeta effektivt och handlingskraftigt ta dig an arbetsuppgifterna
- kunna tala och skriva enkelt och tydligt på både svenska och engelska
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik, rättsvetenskap eller annat för tjänsten relevant område som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. (Poäng ska vara registrerade vid ansökningstillfället).

Det är önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av ärendehantering på myndighet. Det är också önskvärt om du har aktuell och relevant administrativ arbetslivserfarenhet och/eller om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att bemöta människor med olika bakgrund via telefon och mejl.


Bra att veta

Anställningen är tidsbegränsad på cirka 7 månader med möjlighet att börja från mitten av maj, men senast 1 juni.

I det här jobbet finns det på grund av arbetsuppgifternas karaktär begränsad möjlighet att arbeta hemifrån.

Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. Vid eventuell intervju ska du kunna uppvisa betyg och intyg som styrker dina svar på urvalsfrågorna.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

 

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 4 platser
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 mars 2024
  • Ansök senast: 22 mars 2024

Liknande jobb


13 mars 2024

11 mars 2024

11 mars 2024

11 mars 2024