Handläggare/utredare

Arbetsbeskrivning

Jokkmokks kommun är till ytan Sveriges näst största kommun och ligger på polcirkeln i Norrbottens län. Här finns unika fjällområden med Sarek som en av fyra nationalparker. Kommunen har cirka 5 300 invånare och erbjuder hög kvalitet på kommunal service, bra boende samt fantastiska naturupplevelser. Vårt kunskapscenter ger möjligheter till flexibelt studerande bland annat olika högskoleutbildningar. ARBETSUPPGIFTER Socialtjänsten i Jokkmokks kommun har goda förutsättningar att klara uppdraget från lagstiftaren med tillgängliga resurser, system, strukturer och viktigast av allt, kompetenta och motiverade ledare och medarbetare. Organisationens förmåga sätts dock på prov i de ekonomiskt kärva tider vi har idag och samtidigt ökande kostnader. Utmaningen blir att få ut mer effekt för medborgarna för varje krona skattebetalaren avstår till socialtjänst. Administrationen inom socialtjänsten ska vara ett smörjmedel och en resurs för att snabbt upptäcka och åtgärda effektivitetsbrister, flaskhalsar och förbättringsmöjligheter i system, rutiner, handläggning och administration. Den, administrationen, ska också förse politik och ledningsgrupp med bra beslutsunderlag som innebär ökad handlingsberedskap i olika situationer. Socialtjänstens gemensamma administrativ resurs är mycket begränsad och arbetssättet kommer därför att i det mesta bygga på samverkan och samarbete i team med olika uppdrag. Vi söker nu en ny medarbetare, en kvalificerad handläggare/utredare på heltid, med tillträde snarast. Arbetsuppgifterna består av löpande arbete med socialtjänstens verksamhetssystem. Rapportuttag, analyser och utredningsrapporter. Etablering av rutiner för och uppbyggnad av ledningsrapporter till ledningsgrupp och nämnd. Medverka i framtagandet av politiskt beslutsunderlag, tertialrapporter, årsredovisning, månadsrapporter. Löpande administration, bland annat debitering av avgifter. Uppföljning och anpassning av avgiftssystem. Information både internt och externt. Teammedlem i socialtjänstens utvecklingsteam. KVALIFIKATIONER Högskoleutbildning med inriktning på exempelvis ekonomi, utredning, statistik, samhällsvetenskap. Erfarenhet av arbete med kvalificerade administrativa arbetsuppgifter helst i kommunal verksamhet. Du bör vara initiativrik, utåtriktad, självgående men samarbetsinriktad och produktiv. Du bör ha en verbal förmåga och vara skicklig i att synliggöra utdata och utredningar på ett lättillgängligt sätt.

Sammanfattning

Liknande jobb


Vik utredare/utvecklingsledare, 100 %

23 augusti 2010

HANDLÄGGARE

15 februari 2010

11 februari 2010