Handläggare/verksamhetsutvecklare

Handläggare/verksamhetsutvecklare

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsen
Aministration och service är en sektion inom kommunstyrelsens förvaltning som ansvarar för att samordna kommunens nämndadministration med särskilt ansvar för kommunstyrelse, kommunfullmäktige, valnämnd, krisledningsnämnd och gemensamma nämnder samt Ludvika Stadshus AB. I arbetet ingår även samordning av ovan nämndas beredningar, utskott och råd. Arbetsgruppen består av registrator, arkivarie, kommunsekreterare, kommunledningssekretare och utredare. Arbetet leds av en sektionschef och som nämndsekreterare/administratör utgör du en viktig medarbetare både för arbetsgruppen och för våra förtroendevalda. Adminstration och service ansvarar också för att organisera och driva valadministrationen i kommunen. 

Arbetsuppgifter 

Tjänsten är ny och kombinerar både handläggning och verksamhetsutvekling kopplat till vårt dokument- och ärendehanteringssystem, fördelningen är ca 50/50 % men kan variera över tid beroende på hur arbetsuppgifterna fördelas.

Som handläggare kommer du att tillsammans med ärendeansvarig ta fram unerlag till tjänsteskrivelser inför politiska beslut, hjälpa chefer inom förvaltningen att bevaka deras ärenden och se till att vi har en bra ärendebalans. Du kommer att använda dig av vårt dokument- och ärendehanteringssystem för att registrera, skapa och till viss del även diarieföra handlingar. Du behöver hålla dig uppdaterad i aktuell och tillämplig lagstiftning för att kunna stödja verksamheterna inom vår förvaltning. Det kan förekomma möten och utbildningar både i små och större grupper.

Tjänsten kombineras också med verksamhetsutveckling kopplat till vårt dokument- och ärendehanteringssystem. Här ansvarar du för att utveckla nya metoder och arbetssätt tillsammans med verksamheterna i kommunen. Genom att lära dig hur systemet fungerar, vilka funkionaliteter som finns osv kan du sedan på ett konsultativt sätt föreslå förbättingar och fångar upp nya behov både i systemet och från verksamheten för att kunna utveckla  processer och effektivisera arbetssätt. Vi har ett modernt verktyg som behöver utvecklas i takt med våra verksamheters behov. Du kommer att hålla interna utbildningar för olika användarkategorier och personal inom olika delar av kommunens verksamhet.

Kvalifikationer

 Högskoleutbildning inom IT, samhällsvetenskap, projektledning eller juridik.

Erfarenhet av att arbeta i en poltiskt styrd organisation är meriterande, samt erfarnehet av att arbeta med strategier och processer samt att arbeta med att implementera dem.

Helhetssyn. Ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår sin roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.

Flexibel. Har lätt för att anpassa sig till ändrade omständigheter. Kan snabbt ändra sitt synsätt och förhållningssätt. Ser möjligheterna i förändringar.

Muntlig kommunikation. Talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och små och stora grupper. Lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar sig till situationen.

Omdöme. Gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visa omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.

Samarbetsförmåga. Arbetar bra med andra människor. Relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

Strategisk. Tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar sina handlingar till detta.

Strukturerad. Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.

Anställningsform
Anställningsform: tills vidare
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse, augusti/september
Antal platser: 1
 

Övrig information
 

 

Upplysningar

 

Chef
Jessica Hedlund

Sektionschef

0240-866 56

 
Arbetstagarorganisation
Vision, nås via kommunens växel 0240-860 00

Malin Ekholm

 
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 18 juni. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 juni 2020
  • Ansök senast: 18 juni 2020

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


Samverkanskoordinator

Samverkanskoordinator

3 maj 2024

Verksamhetsstrateg

Verksamhetsstrateg

26 april 2024

Projektledare för införandet av Millennium (FVM)

Projektledare för införandet av Millennium (FVM)

26 april 2024