Högsta domstolen söker chefsadministratör

Högsta domstolen söker chefsadministratör

Arbetsbeskrivning

Högsta domstolen
Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden.

Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla, återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater.

Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen jobbar aktivt med verksamhetsutveckling med särskilt fokus på digitalisering. Målet är att medarbetarna ska vara delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet.

Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet som inkluderar registratorskontor och arkiv. Beredningsenheterna leds av beredningscheferna.

Arbetsuppgifter
Som chefsadministratör kommer du att ansvara för att tillsammans med personalen tillhandahålla moderna administrativa funktioner till bästa tänkbara stöd för Högsta domstolens dömande verksamhet. Du kommer att ha en viktig roll i Högsta domstolens verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning. Du kommer att ingå i domstolens ledningsgrupp. Du kommer att vara chef för den administrativa enheten samt ha ansvar för bl.a. ekonomi- och personaladministration, upphandling och IT. Du kommer också att ha ett stort ansvar för lokal- och säkerhetsfrågor. Vidare kommer du att ha en viktig roll i domstolens arbetsmiljöarbete.

Din kompetens
Du ska vara högskoleutbildad med samhällsvetenskaplig eller personalvetenskaplig inriktning och ha erfarenhet av att leda och utveckla i statlig verksamhet samt av personalansvar. Det är meriterande att du har

- erfarenhet av liknande uppdrag på domstol
- goda kunskaper om de administrativa funktionerna på domstol
- erfarenhet av rekrytering, budget- och prognosarbete samt ledningsgruppsarbete
- chefs- och ledarskapsutbildning

Dina egenskaper
Du ska ha mycket goda ledaregenskaper samt ha erfarenhet av, intresse för och god förmåga att bedriva verksamhetsutveckling. Du ska också ha mycket god förmåga att kommunicera, samarbeta och skapa goda relationer samt vara drivande, ansvarstagande och självständig. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
I rekryteringsprocessen kommer det att ingå testförfarande och stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

För frågor om rekryteringsprocessen kontakta Lotta Carlsson, 073-07 52 325, lotta.carlsson@randstad.se.

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högsta domstolen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 december 2022
  • Ansök senast: 8 januari 2023

Liknande jobb


6 november 2023

3 november 2023

3 november 2023