Inköpare till inköps- och upphandlingsenheten

Inköpare till inköps- och upphandlingsenheten

Arbetsbeskrivning

Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden.


Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla.




Beskrivning
Inköps- och upphandlingsenheten är en delvis nyinrättad och förstärkt enhet inom Kustbevakningen och tillhör personal- och ekonomiavdelningen, som har det övergripande ansvaret inom myndigheten gällande frågor inom personal, lön, ekonomi, upphandling samt grund- och vidareutbildning.

Inköps- och upphandlingsenheten har i sin tur uppdraget att genomföra upphandlingar samt ge stöd och rådgivning kring inköps- och avtalsfrågor kopplat till upphandlingar. I vårt uppdrag ingår också att följa upp avtal och utveckla myndighetens e-handel.

Enheten består idag av enhetschef samt sex medarbetare i rollerna upphandlare, avtalscontroller och e-handelssamordnare. Enheten är i ett expansivt skede med utökning av funktionen inköpare till enheten, som slutligen ska bestå av tio medarbetare med placering i Karlskrona.


Arbetsuppgifter
Som inköpare på Kustbevakningen kommer du arbeta med operativt inköp, uppföljning och kundkontakter.  I tjänsten ingår att planera, leda och genomföra direktupphandlingar och avrop i nära samarbete med samtliga verksamheter. Arbetet baseras på att upphandlingarna/avropen genomförs enligt gällande lagstiftning, på ett affärsmässigt och effektivt sätt med fokus på det som skapar mervärde för Kustbevakningens kärnverksamhet. I detta ingår att arbeta aktivt med leverantörskontakter samt att genomföra dialogmöten. Du arbetar med uppföljning för att säkerställa att vi får avtalad kvalitet till avtalat pris. I rollen ingår även administrativt arbete som t.ex. diarieföring av genomförda direktupphandlingar, avtalsförlängningar, avtalstillägg etc.

Arbetet är stimulerande och omväxlande med många kontakter inom såväl offentlig som privat sektor. Arbetet bedrivs både självständigt och i nära samarbete med kollegor på enheten och övriga verksamheter i myndigheten. Tjänsten omfattar även genomförande av interna utbildningar om myndighetens upphandlings- och inköpsrutiner.


Kvalifikationer
Som sökande har du en eftergymnasial utbildning med en för anställningen relevant inriktning eller motsvarande kunskap och kompetens som kan bedömas likvärdiga av arbetsgivaren. Du har minst något års aktuell arbetslivserfarenhet inom områden så som inköp/e-handel, upphandling, logistik eller andra områden som Kustbevakningen bedömer kan vara aktuella, eller av värde, för tjänsten. Du behärskar MS Office-programmen, främst Word och Excel.

Då arbetet är serviceinriktat ser vi att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga och vill leverera lösningar som leder till resultat. Du är trygg i din yrkesutövning, kan ta självständiga beslut och trivs i en konsultativ roll. Det är av stor vikt att kunna analysera, planera och strukturera arbetet samt att klara av att arbeta med flera uppgifter samtidigt under tidspress. Vi söker dig som är pedagogisk och har lätt för att kommunicera i tal och skrift, på svenska såväl som på engelska med både interna och externa samarbetspartners. För att lyckas i rollen som inköpare på inköps- och upphandlingsenheten är du utvecklingsinriktad inom ditt område med förmåga att delta i förändringsarbete.

Vidare uppskattar du täta kontakter och ett gott samarbete med dina kollegor, vilket gör att vi i rekryteringsprocessen lägger stor vikt vid personliga egenskaper och att du kompletterar de andra i gruppen.


Villkor
En till två tjänster, tillsvidareanställningar med inledande sex månaders provanställning med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Karlskrona.

Vi har ett tillitsbaserat och flexibelt arbetssätt, vilket bland annat innebär att vi erbjuder möjligheten till distansarbete enligt Kustbevakningens distansarbetsavtal.

Tjänsteresor ingår i anställningen, både in- och utrikes.

För anställning krävs svenskt medborgarskap, körkort för personbil, drogtest samt säkerhetsprövning.

Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten. Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras.

Övrigt


För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.


Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.


Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Regionchef NO Kenneth Neijnes
070-609 00 74
Enhetschef Jonatan Tholin
0455-353486
Räddningstjänstchef Bernt Stedt
0455-35 34 53
Avdelningschef Henrik Jonsson
0455-353497
Enhetschef Anders Hjelmberg
0455- 353625
Sektionschef Fredrik Tyrén

Sektionschef Carolina Carlsson

Tf enhetschef Metodutveckling sjöövervakning Cecilia Stenér
0455-353504
Enhetschef Ulrica Carlson

Enhetschef Henrik Lindell
070 3269909

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kustbevakningen
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 november 2023
  • Ansök senast: 18 december 2023

Besöksadress

37123 KARLSKRONA
None

Postadress

Box 536
KARLSKRONA, 37123

Liknande jobb


22 april 2024

Bilinköpare till Swedal Bilhall AB

Bilinköpare till Swedal Bilhall AB

3 maj 2024

Beställningsplanerare

Beställningsplanerare

3 maj 2024