Integrationssamordnare med chefs förordnade

Integrationssamordnare med chefs förordnade

Arbetsbeskrivning

– Ett jobb med plats för växtkraft och utveckling!
Vill du ha ett arbete som är betydelsefullt och omväxlande? Har du erfarenhet av integration och ledarskap? Då kanske det är dig vi söker – välkommen med din ansökan!
Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län. Kommunen växer befolkningsmässigt för varje år, både vad gäller invånare och nyföretagande eftersom människor inte bara flyttar hit utan även stannar kvar. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Krokoms kommun ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket innebär att arbeta för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Socialförvaltningen är en stor förvaltning både sett till antal medarbetare och till bredden på uppdrag. Vi är indelade i fem verksamhetsområden och finns i hela kommunen. Här ansvarar vi för att ge vård och omsorg, stöd och service samt hälsa och sjukvård till våra medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet. Här gör vi skillnad, på riktigt!
Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserade i fem enheter; Barn och Familjeenheten, Vuxenenheten, Öppenenheten (inkl. reception), Arbetsmarknadsenheten samt Integrationsenheten.
En dag på integrationsenheten
Tjänsten som integrationssamordnare innebär att arbeta såväl operativt som strategiskt med att koordinera och samordna flyktings- och integrationsfrågor i vår kommun. Inklusive samordning i enlighet med massflyktsdirektivet avseende Ukraina. I rollen kommer du att vara ett sakkunnigt och operativt stöd i Krokoms kommun. Arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid för att passa de behov som uppstår i verksamheten.
En viktig del av uppdraget är att omvärldsbevaka och ha dialog med relevanta externa myndigheter, ex. migrationsverket, länsstyrelsen samt privata aktörer och frivilligorganisationer. Du kommer vara en länk mellan dessa och kommunen.
Verksamheten är under anpassning med anledning av minskat inflöde samt att ”Ukrainauppdraget” inte blev så stort som prognostiserat. Det innebär att du under första året kommer ha ett chefsförordnande på enheten med uppdrag att ställa om verksamheten för att 2025 bli en del av arbetsmarknadsenheten.
Som enhetschef planerar, genomför, kvalitetssäkrar och följer du upp verksamheten i enlighet med gällande lagstiftning och riktlinjer.
Du leder det operativa arbetet och har det övergripande ansvaret för verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Ledarskapet ska bidra till att skapa förutsättningar för att medarbetarna ska kunna utföra ett arbete med god kvalitet.
I det tillförordnade chefsuppdraget är din närmaste chef IFO-chefen och som tf enhetschef ingår du i ledningsgruppen för IFO. Du kommer även att samarbeta med andra aktörer, både internt och externt. När verksamheten 2025 har ställt om kommer du i rollen som integrationssamordnare ha enhetschefen för arbete och integration som din närmsta chef.
I både rollen som integrationssamordnare och som enhetschef förväntas du att vara den som har många kontaktytor och du ska ha förmågan att väva samman dessa. Du ser till att rätt sak hamnar på rätt ställe och knyter ihop samarbeten och projekt.
Din kompetens
Du har:
akademisk utbildning med relevant inriktning eller annan kompetens som vi bedömer som likvärdig.
tidigare erfarenheter från arbete med nyanlända och integration.
erfarenhet av samordning och/eller ledarskap.
att arbeta mot uppsatta mål och systematiskt följa upp dessa.
Körkort för bil är ett krav för tjänsten.

Meriterande är om:
du har erfarenhet från att samverka med andra verksamheter och myndigheter, likaså om du tidigare har arbetat i en politiskt styrd organisation.

Som person är du handlingskraftig, självgående och analytisk. Du har ett professionellt förhållningssätt, är serviceinriktad och har lätt för att knyta kontakter där du möter människor utifrån deras olika behov. För att lyckas med uppdraget så behöver du vara en god organisatör och ha en förmåga att prioritera och delegera arbetsuppgifter.
Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, har god datorvana och lätt för att hantera administrativa system. Körkort för bil är ett krav för tjänsten.
Vi erbjuder:
Fyra kompetenta och engagerade enhetschefskollegor.
En utvecklingssekreterare som ger stöd till hela ledningsstrukturen.
Stöd i form IFO:s chefsorganisation där vi strävar efter att man som chef har vissa övergripande chefsgemensamma uppdrag och både ger och får stöd mot sina kolleger.
En kompetent och hjälpvillig HR-avdelning.
Friskvård på arbetstid.
Möjlighet till semesterväxling (dvs byta semesterersättning mot semesterdagar)


Hälsning från din blivande chef
Tillsammans med ett härligt och engagerat gäng kollegor behöver vi din hjälp med att ställa om verksamheten efter rådande förhållanden. Vi kommer vara öppna för dina tankar och input om hur det kan göras på bästa sätt. Har du adekvat utbildning, de personliga egenskaperna och relevant erfarenhet så tveka inte att söka!
Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid som integrationssamordnare med ett chefsförordnade under ett år.
Tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag 2024-02-18
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: KROKOMS KOMMUN Krokom
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 januari 2024
  • Ansök senast: 18 februari 2024

Postadress

Offerdalsvägen 8
Krokom, 83580

Liknande jobb


7 juni 2023

Flyktinghandläggare

Flyktinghandläggare

3 maj 2023

Integrationshandledare till Hammarö kommun

Integrationshandledare till Hammarö kommun

9 december 2022

22 november 2022