Integrationsutvecklare (vikariat)

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 200 personer och vår chef är landshövding Kenneth Johansson.

Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.

Tjänsten är placerad på enheten Samhällsbyggnad, funktionen Social hållbarhet.

Länsstyrelsen har regeringens uppdrag att bland annat:
• verka för att det finns god beredskap och kapacitet i länet för mottagande av nyanlända och ensamkommande barn
• samordna tidiga insatser för asylsökande
• utveckla, stödja och följa upp samverkan mellan kommuner, myndigheter och organisationer i länet.


ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna innehåller bl.a. följande:
- Utveckling av regional samverkan för ökning av kommunernas mottagningskapacitet avseende nyanlända invandrare och ensamkommande barn
- Stärka civila samhällets roll i mottagande och etablering
att stödja kommunernas bosättningsarbete
- Strategisk mottagandeplanering
- Arbete med beredskap och kapacitet i länet, t.ex. framtagande av kommuntal
- Stödja kommunernas bosättningsarbete
- Utveckla samverkan mellan kommunerna i bosättningsarbetet
- Samverka med bl.a. kommuner och Migrationsverkets bosättningsenhet och mottagningsenheter

Tjänsten innebär att delta i arbetet tillsammans med övriga inom arbetsområdet Integration. Detta innebär arbete med bl.a. Kommunträffar med olika inriktning, t.ex. samverkan med Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, och idéburna sektorn. Organisera lokala och regionala nätverksträffar. Deltagande i nationella nätverk (LIN). Planering och genomförande av regionala konferenser. Organisering av nätverk och chefsforum för ensamkommande barn (kommunala chefer).

Det ingår också i arbetsuppgifterna att ansvara för omvärldsbevakning och att delta i nätverk.

Inom funktionen Social hållbarhet tillämpas ett tvärfunktionellt arbetssätt. Tjänsten kan därför också till viss del omfatta andra förekommande arbetsuppgifter inom funktionens verksamhetsområden.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har universitets- eller högskoleutbildning inom för tjänsten lämpligt område till exempel statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har kännedom om Sveriges politik och organisation för mottagande av asylsökande, nyanlända och ensamkommande barn. Du har även god förmåga att arbeta strategiskt både självständigt och i grupp. Du bör ha god initiativförmåga och ett strukturerat arbetssätt och kunna leverera resultat inom givna tidsramar.
En stor del av arbetet är av utåtriktad karaktär och det är därför viktigt att du har förmåga att kommunicera såväl muntligt som skriftligt. Du har erfarenhet av arbete med mycket externa kontakter. Som representant för myndigheten är det även betydelsefullt att du kan bygga upp och förvalta relationer med länets övriga aktörer inom området.
Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper. I arbetet ingår bl.a. resor i länet varför körkort för bil är önskvärt men inte ett krav.


ÖVRIGT
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.
o Demokrati
o Legalitet
o Objektivitet, saklighet och likabehandling
o Fri åsiktsbildning
o Respekt för alla människors lika värde
o Effektivitet och service

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och spara enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Kontaktpersoner på detta företaget

Paul Nemes
070-209 77 83
Trond Erik Grundt
+47 48053265
Tanja Ekegren
054-19 71 11
Jan Nyrén
054-19 73 13
Verksamhetschef Jan Bodin
010-224 72 03
Ordförande TCO-ST Jan Nyrén
010-224 74 20
Ordförande SACO Tanja Ekegren
010-224 73 26
Enhetschef Maria Hammarström
010-224 72 10
Rovdjursansvarig Maria Falkevik
010-224 72 35
Enhetschef Roger Bergqvist
010-224 72 13

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Värmland
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön Individuell lönesättning tillämpas.
  • Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Så snart som möjligt., upphör: Tidsbegränsad till juni 2018.
  • Publicerat: 28 mars 2017

Besöksadress

65186 Karlstad
None

Postadress

65186 Karlstad
Karlstad, 65186

Liknande jobb


21 maj 2024

Handläggare med inriktning mark- och fastighetsförvaltning

21 maj 2024

Teamledare till nationellt servicecenter i Norrköping

Teamledare till nationellt servicecenter i Norrköping

21 maj 2024

Utvecklingssamordnare Barn och ungas hälsa 

17 maj 2024