IT-arkivarie till huvudregistratur och arkiv

Arbetsbeskrivning

Socialstyrelsen har en bred verksamhet med uppgifter inom områden som rör socialtjänst, hälso- och sjukvård, hälsoskydd, smittskydd och epidemiologi. Vi arbetar med kunskapsförmedling, normering och tillsyn. Våra målgrupper är främst beslutsfattare och personal inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Du kommer att arbeta inom administrativa avdelningen som ger stöd och service till Socialstyrelsens verksamhet och som är verksledningens stabsfunktion i administrativa och verksövergripande frågor. Enheten för huvudregistratur och arkiv består av åtta personer som arbetar brett med arkivfrågor och diarieföring. Myndigheten har sedan ett antal år ett verksövergripande dokument- och ärendehanteringssystem med ett integrerat diarium. Förvaltningen av vår elektroniska information innebär ständigt nya frågor och ställningstaganden. Inom enheten finns även traditionell arkivverksamhet för våra pappershandlingar, en omfattande intern utlåning samt mycket externa kontakter med allmänhet, journalister och forskare. Arbetsuppgifter Du ska vara med och driva utvecklingen kring hanteringen av myndighetens elektroniska handlingar. I arbetsuppgifterna ingår att ansvara för avställningsrutiner för myndighetens digitala information och kommande e-arkiv. Du kommer även att arbeta med frågor som rör myndighetens ärende- och dokumenthanteringssystem samt delta i pågående utvecklings- och förvaltningsarbete av systemet. Övriga uppgifter som ingår är att *arbeta med rådgivning och utbildning i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor *utforma regelverk och stöd för hantering av e-handlingar och e-arkiv *medverka vid olika former av kravställande ur ett verksamhetsperspektiv *delta i arbetet kring en processorienterad hantering och arkivering av myndighetens handlingar *ansvara för och genomföra gallringsutredningar Vi söker dig som har * akademisk examen med minst 40 p arkivvetenskap * dokumenterade IT-kunskaper, gärna data- och systemvetenskap 20 p * god kännedom om gällande lagstiftning * erfarenhet från tidigare arbete med e-handlingar, e-arkiv och långtidslagring Det är meriterande om du har erfarenhet från statlig sektor. Som person är du lyhörd, initiativrik och utvecklingsinriktad. Du har förmåga att kommunicera resultatet av ditt arbete till andra yrkesgrupper och är bra på att skapa och utveckla goda interna och externa relationer. Vidare har du god förmåga att se till helheten och sätta saker i sitt rätta sammanhang. Du har god samarbetsförmåga och ska trivas med att ingå i arbetsgrupper där nära samarbete är ett naturligt inslag samtidigt som du kan arbeta självständigt och driva dina frågor. Socialstyrelsen eftersträvar en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett spännande och utvecklande jobb med många trevliga och kunniga kollegor!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SOCIALSTYRELSEN
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 21 april 2009
  • Ansök senast: 10 maj 2009

Liknande jobb


Vik utredare/utvecklingsledare, 100 %

23 augusti 2010

HANDLÄGGARE

15 februari 2010

11 februari 2010