Jurister till enheten för överklaganden och juridiskt stöd

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu två jurister till ärendeverksamheten. Arbetet går ut på att handlägga och besluta i de överklaganden av kommunala beslut som kommit in till länsstyrelsen. Arbetsuppgifterna innefattar kvalificerat juridiskt arbete och ställer krav på förmåga att kunna göra rättssäkra bedömningar och prioriteringar. I arbetet ingår också att samråda med våra sakenheter i byggnads- och miljötekniska frågor.

Du ska ha


• Juristexamen (180 p / 270 högskolepoäng).
• flerårig erfarenhet av juridiskt arbete
• förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift
• förmåga att driva, och ta ställning i komplicerade frågor, både självständigt och i samråd med andra
• helhetssyn och förståelse för samband
• förmåga att prioritera
• vilja och förmåga till att bidra till en god arbetsmiljö 


Det är mycket meriterande om du har notariemeritering eller motsvarande domstolserfarenhet samt om du har arbetat med PBL-frågor eller miljörätt. Det är också mycket meriterande om du har erfarenhet från offentlig verksamhet.

Länsstyrelsen värdesätter språkkunskaper och erfarenheter av olika kulturer. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Enheten för överklaganden och juridiskt stöd består av 26 jurister och två kanslister. Enheten ansvarar för överklaganden av kommunala beslut, huvudsakligen avseende plan- och bygglagen samt miljöbalken. I enheten ingår även den grupp med sakområdesansvariga jurister som ger konsultativt juridiskt stöd i ärenden, processer och projekt inom Länsstyrelsens verksamheter. Enheten ingår som en av fyra enheter i avdelningen för rättsliga frågor, som har drygt 100 medarbetare.

Ansökan

Ansök senast: 2018-02-16

Referensnummer: 112-3395-2018

Kontaktperson

Sara Beckman, enhetschef, 010-223 12 33

Fackliga företrädare

Cecilia Westerberg, ST, 010-223 16 17

Mia Lindström, SACO, 010-223 15 01

Övrigt

Vi arbetar i moderna lokaler centralt i Stockholm och har rökfri arbetstid. Vi arbetar med ständiga förbättringar och tillämpar ett digitalt arbetssätt.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.


Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen och samordnare för det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.

Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms län – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Bredden i vårt uppdrag ger våra 450 medarbetare intressanta och varierande arbetsuppgifter, goda möjligheter att utvecklas samt möjligheten att bidra till en god samhällsutveckling.

Ansvar, respekt, balans och engagemang vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne  Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Stockholm Stockholm
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 29 januari 2018

Besöksadress

Box 22067
None

Postadress

Hantverkargatan 29
Stockholm, 11221

Liknande jobb


Färdtjänsthandläggare till Partille kommun

Färdtjänsthandläggare till Partille kommun

4 juni 2024

Beredskapssamordnare

Beredskapssamordnare

4 juni 2024

3 juni 2024

3 juni 2024