Kanslichef

Kanslichef

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Falu kommun har jobb som märks. Vi gör skillnad för faluborna varje dag, alla på olika sätt men alltid till nytta för faluborna. Etik, professionalitet och omtanke genomsyrar det vi gör. Människor som mår bra får också förutsättningar att göra ett ännu bättre jobb. Därför lägger vi stort fokus vid att ha balans i livet och på ett hållbart arbetsliv.  

Vill du göra skillnad i människors vardag? Som medarbetare i Falu kommun får du den möjligheten varje dag.
Vi är ungefär 5000 medarbetare och tillsammans ger vi god service till kommunens innevånare och besökare. Vi söker fler handlingskraftiga chefer. Är du vår nästa kanslichef?

Anser du dig vara en engagerad och kommunikativ person som besitter utmärkta ledaregenskaper? Drivs du av tanken att få vara med och påverka inom en stor organisation och att ha ett jobb där du får möjlighet att utveckla andra människor. Falu kommun går en mycket spännande framtid till mötes och söker dig som vill ta dig an en betydelsefull utmaning. Vår nuvarande kanslichef kommer snart att gå i pension och vi söker nu hennes efterträdare. 

Arbetsuppgifter
Stadskansliet kan ses som navet för den demokratiska processen. Som kanslichef leder du kansliets arbetet och ansvarar främst för ledning, planering och utveckling av kommunens centrala stödfunktioner. Kanslichefen är sakkunnig i administrativa frågor och har i kommunen ett övergripande ansvar för ärendeberedningsprocesserna knutna till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess utskott. Kanslichefen har en viktig roll i skärningspunkten mellan tjänstemän och förtroendevalda.

Vi står inför en organisationsöversyn av kommunstyrelseförvaltningens sektor ledningsstöd i vilket stadskansliet ingår. Detta innebär att uppdraget kan komma att breddas och medför spännande utmaningar och möjligheter med rollen. 

Kanslichefen ingår i kommundirektörens ledningsgrupp.

I stadskansliet ingår idag nämndsadministration, juristenhet, dataskydd och informationssäkerhet, budget-, skuld- och konsumentjuridisk rådgivning, centralarkiv samt ansvaret för allmänna val.

Är du rätt person för jobbet?
Du är en erfaren ledare med vana att driva förändrings- och utvecklingsarbete i en stor komplex organisation med många olika verksamheter. Vidare har du minst fem års erfarenhet som chef och däri erfarenhet av att leda andra chefer. Resultatansvar och personalfrågor har varit givna inslag i din chefsroll. Du har akademisk utbildning med relevant inriktning och erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation, god kunskap om arbete i offentlig förvaltning och de lagar som reglerar verksamheten. 

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är engagerad, förändringsinriktad och kommunikativ. Som person är du systematisk och strategisk och har förmåga att se till helheten. För att passa i rollen ser vi att du har ett ledarskap som kännetecknas av nytänkande och stabilitet. Du främjar en förtroendeskapande arbetsmiljö där du motiverar, coachar och utvecklar dina medarbetare. Du är en god kommunikatör som kan uttrycka dig tydligt och pedagogiskt i komplexa frågor i såväl tal som skrift. 

Meriterande kvalifikationer

- Kunskap och erfarenhet av informationsförvaltning

- Erfarenhet av att ha jobbat i kommunal verksamhet

- Erfarenhet och kunskap om ärendehantering 

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju. 

Kontaktuppgifter

Kerstin Söderlund, Kanslichef, 023-871 17, kerstin.m.soderlund@falun.se 
Malin Blixt, HR-specialist: 023-879 61, malin.blixt@falun.se 

Fackliga företrädare

Vision, Christina Johansson, 023-821 10

Övrigt

För oss är det viktigt att flytten till vårt län ska kännas bra för hela familjen! Med hjälp av Rekryteringslots erbjuder vi därför medflyttarservice. Vi hjälper dig med olika frågor som är aktuella vid en flytt men fokus ligger på arbete till medflyttande familjemedlem. Besök gärna www.rekryteringslots.se för mer information.

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. 

Inför denna rekrytering har vi även tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktinformation
Pernilla Wigren, Kommundirektör

Arbetsplats
Hantverkaregatan 6

791 60 Falun

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 maj 2020
  • Ansök senast: 14 juni 2020

Liknande jobb


Kanslichef

Kanslichef

15 februari 2024

Kanslichef

3 oktober 2023

Kanslichef

Kanslichef

15 juni 2023

Chef för kansli- och kommunutvecklingsenheten

Chef för kansli- och kommunutvecklingsenheten

12 april 2023