Kanslichef - bidra med underlag till migrationspolitikens utformning

Kanslichef - bidra med underlag till migrationspolitikens utformning

Arbetsbeskrivning

Delegationen för migrationsstudier - Delmi

Är du intresserad av både akademisk forskning och politikutveckling? Vill du bidra med underlag till diskussionen om den framtida migrationspolitikens utformning? Vi kan erbjuda dig ett mycket kvalificerat arbete med både ledningsansvar och samverkansuppdrag på migrationsområdet.

Arbetsuppgifter
Delegationen för migrationsstudier (Ju 2013:17) är en kommitté som inrättats i syfte att öka analys- och utvärderingskapaciteten i
Sverige på migrationsområdet och förbättra förutsättningarna att använda relevanta forskningsresultat. Delmi ska bidra till samhällsdebatten genom att sprida kunskap och information om migration och integration till allmänhet, beslutfattare, journalister och andra opinionsbildare. 

Delmi tillkom genom ett regeringsbeslut 2013 och formerna för verksamheten ska enligt de nuvarande direktiven omprövas senast 2025. Grunden för verksamheten ligger i att kommittén uppdrar åt oberoende forskare att skriva vetenskapligt grundade rapporter kring migrationspolitiska frågor i vid mening. Det handlar om migrations- och integrationsfrågor knutna till såväl arbetsmarknaden som sociala och politiska sammanhang, men också om migration i ett utvecklingsperspektiv. Delmi utför också vissa undersökningar i egen regi. För närvarande arbetar ett 10-tal medarbetare vid Delmis kansli, flertalet disputerade forskare. Kansliet arbetar med granskningen av rapporternas vetenskapliga kvalitet och form, men också med deras spridning via media och konferenser. Dessutom är kansliet engagerat i samarbete och kontakter med olika nationella och internationella aktörer på migrationsområdet. 

Kommittén fattar beslut om vilka uppdrag som ska läggas ut och godkänner alla rapporter före publicering. Kanslichefen leder och fördelar arbetet vid kansliet i dialog med medarbetarna och rapporterar till kommittén vid dess sammanträden. Kanslichefen har det dagliga ansvaret för medarbetarnas arbetsmiljö och arbetar här i dialog med kommittén och dess ordförande.

Läs mer om vår verksamhet på www.delmi.se.

Kvalifikationer
Vi söker en kommunikativt skicklig chef som kan entusiasmera och motivera medarbetarna, skapa delaktighet genom att delegera arbetsuppgifter och som löpande kan prioritera i verksamheten. Du har relevant högskoleutbildning och goda kunskaper inom kommitténs ansvarsområde. Det är ett krav att kunna uttrycka sig väl i såväl skrift som tal på svenska och engelska. Stora krav ställs på att kunna arbeta självständigt.

Dokumenterat god ledarskapserfarenhet med förmåga att leda en mycket kvalificerad arbetsgrupp och god förmåga till utåtriktade kontakter och kommunikation är ett krav. Egen forsknings- eller policyerfarenhet på migrations- och eller integrationsområdet samt god kunskap om eller erfarenhet av arbete i regeringskansliet eller myndighetssfären är meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämp­lighet.

Övrigt
Tillträde under hösten 2020 eller i överenskommelse med dig som blir aktuell för tjänsten. Omfattningen är 100%.


Är du intresserad?
Vill du veta mer, kontakta kommitténs ordförande Joakim Palme på telefon 070-3990354 eller Henry Mårtenson på Justitiedepartementet på telefon 08-405 30 74. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas, SACO, och Susanna Wiener, ST. Du når dem via Regeringskansliets växel 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. 


Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 oktober 2020.


Regeringen kan tillsätta kommittéer/statliga utredningar för att utreda en särskild fråga eller frågeområde. Kommittéernas uppdrag ges i form av ett kommittédirektiv och handlar ofta om att ta fram fakta, analysera dem och lägga fram förslag. Kommittéförordningen sätter ramarna för kommitténs arbete. En kommitté är en egen myndighet som är fristående från regeringen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 september 2020
  • Ansök senast: 4 oktober 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


23 februari 2024

10 februari 2024

9 februari 2024

28 november 2023