Kanslichef Kommunledningskontoret

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla en kommun i medvind? Då har du nu chansen, vi söker en ny chef till vårt kommunkansli.

Kommunkansliet är en viktig del av kommunledningskontoret som för övrigt består av ekonomi-, personal- och kommunikationsavdelning samt räddningstjänsten. Du blir direkt underställd kommundirektören och ingår i förvaltningens ledningsgrupp.

Du kanske inte känner till Eksjö kommun men även om det är lugnt och fridfullt här så står det aldrig still. I hundratals år har Eksjö varit trästaden, där gamla hantverks- och förvaltningstraditioner ständigt utvecklas för att ligga i framkant och skapa förutsättningar för nästa generation ska få det lite bättre.

Här finns allt som förknippas med Småland. Entusiasmen, klurigheten och inte minst det vi kallar "Ta-sig-för-samhet". Vi är stolta över vår kommun och över att vara smålänningar. Eksjö kommun är något av ett Småland i miniatyr och, om vi får säga det själva, Småland när det är som allra bäst.


ARBETSUPPGIFTER
Som kanslichef arbetar du på uppdrag av kommundirektören och i nära samarbete med den politiska organisationen framför allt kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Kanslichefen ansvarar för ledning, planering, samordning och utveckling av kommunkansliets verksamhet. Kanslichefen tar aktiv del i handläggning av ärenden, sekreterarskap och egna utvecklingsuppdrag.

Kommunledningskontorets uppdrag kan sammanfattas i uppgifterna
– ledning och samordning av utvecklingsarbetet
– ge råd och stöd
– administrera och ge service
– kontrollera och följa upp kommunens verksamhet och ekonomi
– personal
– ekonomi


KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som kanslichef tror vi att det krävs erfarenhet av verksamhetsområdet och god kunskap om hur en politiskt styrd organisation fungerar.

Vi söker dig med helhetssyn och intresse för samhällsfrågor, en trygg prestigelöst ledare med förmågan att entusiasmera medarbetarna. Arbetet innehåller både operativa och strategiska frågor så din strategiska förmåga behövs lika mycket som ditt sinne för ordning och reda. Du ska ha relevant högskoleutbildning.

Kompetenser som är viktiga för att nå målen i uppdraget är förmågan att
-Leda och följa upp
-Planera och organisera
-Skapa goda relationer internt och externt
-Kommunicera och informera
-Kännedom om kommunallagen och förvaltningslagen

Vi kommer att lägger stor vikt vid personliga egenskaper då det är


ÖVRIGT
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan, ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsvertyg "offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Artiklar i detta ämnet

  1. Bra ledare som chef

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eksjö Kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast.
  • Publicerat: 21 mars 2017

Liknande jobb


Sektionschef samordning

Sektionschef samordning

19 april 2024

27 mars 2024

15 februari 2024

27 februari 2024