Kanslichef till Polismyndighetens säkerhetsavdelning

Kanslichef till Polismyndighetens säkerhetsavdelning

Arbetsbeskrivning

Vill du vara delaktig i att skydda det mest skyddsvärda hos Sveriges största myndighet? Vi bedriver en mångfacetterad verksamhet där tillit, integritet och professionalitet värdesätts högt och där vi gör skillnad tillsammans.

Säkerhetsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten med ca 140 anställda som leds av avdelningschefen som också är myndighetens säkerhets- och säkerhetsskyddschef. Utöver sektionen för säkerhetsskydd hanterar avdelningen områden som medarbetarskydd, analys, samt verksamhets- och säkerhetsskydd för nationella avdelningar såväl som för polisregioner. På avdelningen finns också ett kansli. Vi söker nu dig som vill leda och utveckla arbetet på avdelningens kansli, en centralt placerad nyckelroll på avdelningen.
Som kanslichef ansvarar du för säkerhetsavdelningens kansli där många av avdelningens administrativa processer hanteras. Det kan t.ex. vara verksamhetsplanering, budget, uppföljning, lokalfrågor, kompetens- och utbildningsfrågor mm. Just nu pågår ett arbete med att se över uppgifterna för avdelningens olika delar vilket kan innebära att kanslichefen får även andra uppgifter framöver. Eftersom Säkerhetsavdelningen är relativt nybildad behöver du känna dig trygg i att leda i en utvecklingsfas där verksamheten utvecklas och förändras. För att kunna bidra i utvecklingsarbetet är det dock viktigt att du är trygg med att leda i en fas där verksamheten förändras.
Som kanslichef ingår du i Säkerhetsavdelningens strategiska ledningsgrupp och rapporterar direkt till avdelningschefen, som också är Polismyndighetens säkerhetschef och säkerhetsskyddschef. Du behöver kunna skapa förutsättningar för medarbetarna att lösa sitt uppdrag, tillvarata medarbetarnas kompetens och verksamhetsutvecklingsidéer samt representera verksamheten internt och externt. Kanslichefen deltar även i regelbundna möten med myndighetens övriga kanslichefer. Kanslicheferna bereder bland annat frågor till myndighetens nationella ledningsgrupp, varför det är en fördel om du har erfarenhet av beredning av frågor på strategisk nivå.
I rollen som kanslichef leder du avdelningskansliets verksamhet och har personalansvar för ett tiotal personer. Då ditt arbete som kanslichef kretsar kring avdelningens uppdrag inom verksamhets- och säkerhetsskydd, ser vi gärna att du är stabilt förankrad i sakområdet och har erfarenhet av att arbeta i säkerhetskänslig verksamhet. Kanslichefen har en roll som innebär tät samverkan med övriga chefer på och utanför avdelningen, samt att säkerställa att andra chefer på avdelningen fullföljer de regler som finns kring planering/uppföljning, arbetsmiljö, semestrar, budget. Du har därmed en normativ roll och behöver ha erfarenhet av ett indirekt ledarskap för att känna dig trygg i rollen.

Kvalifikationer
Det här är en möjlighet för dig som har en akademisk utbildning, polisutbildning eller annan motsvarande utbildning för arbetsuppgifterna som Polismyndigheten bedömer som relevant. Du ska ha genomgått säkerhetsskyddschefsutbildning samt ledarskapsutbildning på strategisk nivå.
Vidare ska du ha
minst ett par års erfarenhet av att driva och leda i en komplex organisation genom och tillsammans med andra chefer
minst två års erfarenhet av att leda säkerhetsskyddsverksamhet
gedigen erfarenhet av att leda verksamhetsplaneringsfrågor, budgetfrågor, kompetensutvecklingsfrågor och personalfrågor
vana att agera i en stor organisation
framgångsrikt ha lett utvecklings- och förändringsarbete
erfarenhet av ledningsgruppsarbete på strategisk nivå
god förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift på svenska och engelska. Övriga språkkunskaper är meriterande.

Det är meriterande om du har gedigen erfarenhet av att leda annan säkerhetsverksamhet (säkerhetsskydd, verksamhetsskydd, personsäkerhet, underrättelseverksamhet eller liknande).
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier som du kan läsa mer om på Polismyndighetens hemsida. Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.


Anställning
Tillsvidareanställning som sakkunnig med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
Placering vid Säkerhetsavdelningen Stockholm

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter senast fredagen den 22 april 2022 via e-post till jobb.chef@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med referensnummer A205.999/2022 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med referensnummer A205.999/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot på något av dessa sätt.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 april 2022
  • Ansök senast: 22 april 2022

Postadress

Polhemsgatan 30
Stockholm, 10226

Liknande jobb


23 februari 2024

10 februari 2024

9 februari 2024

28 november 2023